- Project Runeberg -  Kunskapslära /
202

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Analytisk afdelning: kunskapsanalytik - Kap. X. De kunskapsteoretiska kategorierna - I. Erfarenhetskategorierna - A. Den yttre erfarenhetens kategorier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

202

mån de äro aktuelt tänkta. Logiken griper således utöfver icke
blott erfarenheten, utan äfven matematiken.

Men icke endast genom inskränkning, utan jämväl genom
utvidgning kan mångfaldskategorien närmare bestämmas.
Mångfalden inom ett visst område kan framträda som allhet. Detta
sker genom ett universelt omdöme. Vidare kunna alla särskilda
områdens gränser upphäfvas och mångfalden vidgas till en af alla
yttre gränser oberoende allhet; denna är då icke en allhet, utan
allheten sans phrase. Men den sistnämda är icke gifven i någon
erfarenhet, och huruvida den reella allheten är en begränsad storhet
eller en gränslös mångfald, är ett af dessa spörsmål, som det
tillhörspekulationen att söka besvara. Den relativa allheten är
emellertid en erfarenhetskategori, hvilken dock på samma gång vittnar
om, att erfarenhen icke sammanfaller med människans hela
förnimmelse- och tankevärld, utan i grunden utgör endast ett fragment af
den senare. Medvetandets totala perceptionsområde blir under
sådana förhållanden en komplicerad funktion af erfarenheten och det
erfarenheten bearbetande tänkandet — en logicerad erfarenhet.

Sammanhang. Intygar eftertanken, att mångfalden icke bildar
ett alldeles rent erfarenhetsbegrepp, så röjer sig samma
förhållande i skärpt form vid reflektionen på sammanhanget i världen.
Detta begrepp står dock allt från sitt ursprung i så intim
förbindelse med den omedelbara erfarenhetsuppfattningen och framväxer
så naturligt med erfarenhetens egen utbildning, att sammanhanget
måste noteras som en fundamental erfarenhetskategori, om ock ej,
lika litet som mångfalden, som ett exklusivt erfarenhetsbegrepp.

Den yttre värklighetens sammanhang framställer sig närmast
som ett swwM^arøsammanhang. Det är de många föremålens och
tingegenskapernas yttre bredvidhvartannat (koexistens), som först
frapperar. Föremålens rumsform blir bestämmande för detta
förhållande, liksom för den mångfald och diskretion, som
genomgående utmärka tingens värld. Hvarje ting i och för sig företer
ett rumligt extensivt helt, de många tingen falla utom hvarandra,
och så långt erfarenheten når är den oss omgifvande värkligheten
bestämd af och liksom anordnad efter yttre förhållandens mått.
Det exakta uttrycket härför är att tingen bilda ett system af
lägen, ty läge är en kropps rumliga bestämdhet i förhållande till
en annan tagen såsom referensföremål. I tingens yttre
lägebe-stämhet eller simultansammanhang röjer sig ock en viss syntetisk
enhet, ty då alla lägen äro relativa, hänga deras led tillsammans
som delar i ett helt, och sammanhang är just ett helt eller det hela

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:12:43 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0218.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free