- Project Runeberg -  Kunskapslära /
210

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Analytisk afdelning: kunskapsanalytik - Kap. X. De kunskapsteoretiska kategorierna - II. De transscendenta kategorierna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

210

med nödvändighet förutsätter den. För att då den motsägelse
icke må uppstå, som skulle ligga däri, att den transscendenta
värkligheten både vore och icke vore, måste berörda negation
själf negeras, d. v. s. icke tänkas, och i motsägelselagens intresse
en transscendent värklighet fasthållas. Den egentliga och
hufvudsakliga häfstången för antagandet af en transscendent realitet
utgöres dock af den tillräckliga grundens lag. Enligt denna förutsätter
allt betingadt sin tillräckliga grund. Nu är all i erfarenheten gifven
värklighet betingad; alltså måste en transscendent grund, resp. ett
inbegrepp af dylika realgrunder till erfarenhetens data poneras,
— allt under förutsättning att grund- och följdlagen har en afgörande
logisk grundbetydelse.

Det kunskapsteoretiska motivet till erfarenhetens öfverskridande
föreligger alltså i tankelagarnas tvingande makt.
Utgångspunkterna för denna transscendens tillhöra däremot erfarenheten själf.
Nu är erfarenhetens väsentliga innehåll liksom uppsamladt i de
motsvarande erfarenhetskategorierna. De nämda utgångspunkterna
för den logiska bearbetning, som leder till de transscendenta
kategorierna, kunna alltså anses utgöras af de i det föregående
exponerade kategorierna. De transscendenta kategorierna blifva
följaktligen bestämbara som funktioner af tankelagarnas användning pä
erfarenhetskategorierna.

Genom antydda tankevärksamhet uppdagas då en ny
värklighet, den transscendenta. Huru intimt denna ur
kunskapsteoretisk synpunkt än sammanhänger med den gifna erfarenhetsvärlden,
äro de dock på samma gång åtskilda genom en skarpt markerad
begreppsgräns. Den transscendenta värkligheten är en exklusiv
tankevärld; erfarenhetens däremot en varseblifningsvärld. Den förra
kan medvetandet aldrig omedelbart iakttaga; den senare kan det
visserligen tänka, resp. tänka om, men framför allt uppfattas den
genom omedelbar dels yttre, dels introspektiv varseblifning, och
hvad denna bjuder skulle intet exklusivt tänkande kunna
förmedla eller ersätta. Å andra sidan blir erfarenhetsvärlden
tänkandet snart för trång. Den är den gamla världen, som tränger
till utvidning genom en ny. Så ger sig tänkandet ut på sitt
Ko-lumbuståg. Och den nya världen heter, som sagdt, den
transscendenta värkligheten.

Denna är emellertid icke någon tom begreppsvärld, utan,
såvidt den fullständiga bestämdhetens lag öfverhufvud har reell
giltighet, en fullt konkret och individuell värklighet. Dock kan aldrig
kunskapsläran (och för öfrigt ej häller någon annan vetenskap)
uttömma hela dess innehåll; den måste inskränka sig till att uppdraga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0226.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free