- Project Runeberg -  Kunskapslära /
211

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Analytisk afdelning: kunskapsanalytik - Kap. X. De kunskapsteoretiska kategorierna - II. De transscendenta kategorierna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

211

dess allmännaste grundkonturer. Oeh kunskapsorganet blir, som
angifvet, tänkandet i dess logiskt konstruktiva bearbetning af dels
den omedelbara erfarenhetens innehåll, dels de genom denna
procedur uppkomna transscendenta begreppen själfva. Naturligtvis måste
härvid den förutsättningen göras, att tänkandet äger en viss
trans-scendent kapacitet, att dess lagar och grundbegrepp motsvara
värkligheten egna lagar och grundformer eller, kort sagdt, att
tänkandet äger någon objektiv giltighet. Men visserligen kan denna
pre-sumtion, sedan den kunskapsteoretiska kritikens ande en gång trängt
in i vetenskapen, enkannerligen filosofien, icke göras bona fide; den
måste fastmer ske med kritiskt medvetande och få karaktären af det
insedda oundgängliga vilkoret för en /øVsö&skonstruktion, hvilken det
sedan tillkommer kunskapsläran — dock ej dennas analytiska
afdelning — att närmare pröfva för att bringa dess sannskyldiga innebörd
till vederbörlig aktualitet för medvetandet. Tänkandet blir alltså den
transscendenta uppfattningens grund, lag och innehafvare. Det är det
instrument, som ensamt förmår genomtränga erfarenhetsvärldens
skal; det utgör vidare den normativa makt, hvilken söker att vare
sig konstruera eller re-konstruera den transscendenta värkligheten;
slutligen äger den transscendenta uppfattningen så till vida sitt
ändamål i tänkandet, som den är till för att tillfredsställa dettas resoluta
fordringar på genomförd logicitet hos förnimmandet — skulle dessa
ock tillgodoses genom ett så djärft tilltag som att öfverskrida
erfarenhetens myllrande mångfald af fakta och liksom undermura
den med ett system af konstruerade begrepp.

Själfva de abstraktaste grundbegreppen bland dessa blifva de
transscendenta kategorierna, hvilka alltså, liksom
erfarenhetskategorierna, äro de konstanta, nödvändiga och objektiva
uppfattningsformer, i och genom hvilka förståndet tänker den erfarenhetsvärlden
utfyllande och fullständiggörande transscendenta realiteten. Att
nämda kategorier utgöra funktioner af tänkandet i dess
användning på erfarenhetskategorierna är förut framhållet. —

Innan vi härefter fortgå till en kort exposition af hithörande
kategorier, hafva vi att beröra en viktig skiljepunkt i deras system,
nämligen den, som utmärker motsatsen mellan empirisk och filosofisk
(metafysisk) uppfattning af den transscendenta värkligheten.

Denna motsats kan i sin ordning återföras till tvänne
förhållanden, tillvägagångssättets olikhet samt de olika syften den
empiriska och den filosofiska kunskapsvärksamheten afser att
realisera.

Det empiriska tillvägagångssättet utmärker sig för en
omedelbarhet i användningen af tänkandet på den transscendenta värklig-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0227.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free