- Project Runeberg -  Kunskapslära /
235

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XI. Inledning. Om tvifvel på kunskapens sanning. Skeptiska argument

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

235

t. ex. sina egna föreställningar och deras innehåll kan det äga
en sann uppfattning af dessa föremål. Men intet medvetande är
till-fredsstäldt med antydda minimala solipsistiska kunskap.
Tänkandet trår oemotståndligt utöfver denna begränsade sfär.
Faktiskt utstyr det ock det transscendenta med allehanda
bestämningar. Då medvetandet därvid icke kan komma i direkt
förbindelse med transscendensen, sträfvar det att på omvägar komma
i rapport med den. Det danar representativa föreställningar, som
hafva att om möjligt på adekvat sätt uttrycka värkligheten. Och
visserligen kan det skapa föreställningar om det transscendenta och
äfven betrakta dem som sanna, men att de värkligen äro adekvata,
känner sig skeptikern, just på grund af deras subjektivitet, alltid
böjd att betvifla. Subjektiviteten blir af honom uppfattad som ett
slags oöfverstiglig skranka eller barriär, som innestänger det
mänskliga medvetandet inom dess egen och specifika subjektivitetssfär.

Det är i främsta rummet F. A. Lange, som gifvit kurs åt det ofvan
citerade uttrycket »organisation», hvilket han så ofta använder i sin
framställning af grundtankarna i Kants K. <1. r. Y. i sin Geschichte des
Materialismus (Bd 2, S. 3 lf., 125 ff., 539 lf.). Lange betecknar denna
organisation än som en »andlig organisation» (ibid. 5), än som
»physischpsychische Organisation» (ibid. 30), än som »psychophysische Einrichtung»
(ibid. 36). Den är på samma gång ett uttryck för det aprioriska. Om
det senare heter det, att »gerade das was wir a priori besitzen, eben weil es
aas der Anlage unseres Geistes stammt, jenseits unserer Erfahrung keinen
Anspruch mehr auf Gültigkeit hat» (ibid. 37, kurs. af oss). Utförligast
har Lange yttrat sig om »die physisch-psychische Organisation» ibid. 125
ff. Organisationen är af såväl generell som individuell natur. Den är
en »Organisation der Gattung in der allgemeinen und nothwendigen
Grundzügen aller Erfahrung, des Individuums in der frei mit dem Object
schaltenden Synthese» (ibid. 540). Jfr Vaihingers essay Hartmann, Diihring
und Lange, S. 157, samt Schubert-Soldern, Gründl., S. 264. En
betydelsetull tanke ligger till grund för Langes lära om vårt förnimmandes
psyko-fysiska organisation, men hans framställning är ej fri från dunkel. Af
Cohen karaktäriseras den ock som »das erkenntnistheoretische Arcanum
Langes» (Vaihinger, ibid. 226). ’

Liebmann, som i förevarande punkt står Lange nära, har uttrycken
»intellektueller Organisationstypus» (Klimax d. Theor., S. 10), »specifisch
menschliche Geisteskonstitution» (ibid. 96, Anal. d. Wirklichkeit, S. 3),
»die eigenthümliche Organisation unserer intuitiven Intelligenz» (Anal. d.
Wirkl., S. 144 m. fl. st.), »psychisch-physischer Organisation» (ibid. 197).
Om nykantianerna öfverhufvud yttrar Laas (Id. u. Pos., Th. 3, S. 331) icke
utan sanning: »Kants Anhänger führen für das schattenhafte ’Subjekt’
vielfach derbere Potenzen ein, z. B. unsere Organisation, unzern
Erkenntnisapparat, unser Gehirn oder gar den Webstuhl des menschlichen Geistes».
Om Laas’ uppfattn. af Langes »organisation» ibid. 615 ff.

I samband med denna tillspetsade uppfattning af all kunskaps
subjektivitet bör ock erinras om Laas’ egen »korrelativism», enligt hvilken

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0251.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free