- Project Runeberg -  Kunskapslära /
268

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XII. Om kunskapens allmänna objektivitet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

268

gifna värkligheten, en öfverensstämmelse, som i sin ordning beror
på, att de äro i denna värklighet själf grundade abstraktioner.

Att upphöja deras så legitimerade giltighet till digniteten af
ett alldeles otvifvelaktigt realitetsförhållande är dock ur rent
teoretisk synpunkt otillåtet1. Skärpningen af deras objektivitet till
en dylik absolut giltighet kan endast ske genom ett energiskt
viljebeslut. Men på grundvalen af ett sådant gälla i så mycket högre
grad orden: "Vertraue und handle!"

Helmholtz, Vorträge u. Reden, II, S. 248: »Hier gilt nur der eine
Rath: Vertraue und handle! ’Das Unzulängliche dann wird’s Ereigniss’.»
Det är i samband med utredningen af »die Gesetzmässigkeit alles
Geschehens», »das regulative Princip unseres Denkens» (ibid. 247), som H.
formulerar sig grundåsigt i de anförda orden; dessa kunna med skäl
användas om samtliga tankelagar. Jfr ock hans Handbuch d. physiol.
Optik, S. 594. Volkelts sätt att legitimera kunskapen är antydt s. 263.
Lotze, Logik, S. 489, åberopar das »Selbstvertrauen der Vernunft». »Auf
das was uns denknothwendig ist, sind wir thatsächlicb in jedem Falle
beschränkt; das Selbstvertrauen der Vernunft, dass Warheit überhaupt
durch Denken gefunden werden könne, ist die unvermeidliche
Voraussetzung alles Untersuchens». Äfven Erdmann, Logik, S. 8, 17, åberopar
»das Selbstvertrauen des Denkens». Windelband, Gew. d. Erk., S. 68,
vädjar till »die unmittelbare Gewissheit». »Diese nicht mehr ableitbare,
in sich selbst ruhende Gewissheit, welche der logischen Gesetzen als
solchen zukommt, pflegt man ihre unmittelbare Evidenz zu nennen». Wundts
tankegång är mera invecklad och svåråtkomlig, men högst lärorik. För
kännedom om densamma torde man närmast böra studera Logik, I, S. 422 ff,
560—561 samt System, S. 85 ff, 150 ff. Tvänne yttersta giltighetsprinciper
synas oss kunna uttagas ur Wundts framställningar. Den ena är
tanken om en ursprunglig enhet mellan de omedelbart gifna föremålen
samt föreställningarna om dessa. Objekt och »föreställningsobjekt» blifva
ur denna synpunkt samma sak. Den andra är »das Postulat von der
Begreiflichkeit der Erfahrung» (Logik, I, S. 89, Ethik, I, S. 75) eller, såsom
W. äfven uttrycker sig, »das Princip der widerspruchslosen Verknüpfung des
Gegebenen» (System, S. 169). På grund af identiteten mellan gifvet objekt
och föreställningsobjekt garanteras kunskapens giltighet inom det
omedelbara erfarenhetsområdet. Och genom postulatet om erfarenhetens
begriplighet vinna de hithörande (transscendenta) begreppen, t. ex. begr.
substans, all den giltighet de öfverhufvud kunna vinna. Den icke omedelbart
gifna värkligheten kan för öfrigt göras till kunskapsföremål endast genom
»eine begriffliche Bearbeitung», en logisk förarbetning, som har sin grund
och sitt giltighetsstöd just i det nämda postulatet. All transscendent kun-

1 "Insofern behält also — vi kunna här låna Hartmanns ord i Das Grundproblem
der Erkenntnisstheorie, S. 125 •— der Skepticismus noch einen letzten Schlupfwinkel
offen; denn es wäre ja doch möglich dass der reine Unsinn des absoluten
Illusionismus gegen den scheinbaren Sinn einer harmonischen Übereinstimmung aller
Erkennt-nissgebiete und Lebenssphären im Beeilte wäre". Jfr min afh. Om erfarenheten, s. 66.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0284.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free