- Project Runeberg -  Kunskapslära /
304

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XV. Omedelbart gifven värklighet contra transscendent realitet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

304

hängande, integrerande beståndsdel — just därigenom blifva det
omedvetna och det medvetna olika sidor hos ett och samma realiter
osöndrade hela. Hvarje gifven förnimmelse, t. ex. en varseblifning,
kan på goda skäl anses vara en funktion af en syntetisk värksamhet;
till grund särskildt för varseblifningarna ligga vissa omedvetna
sensationssynteserNu hafva varseblifningarna en afgjord karaktär af
något, som är medvetandet påtvingadt, något, som detta rätt och slätt
måste recipiera; ur medvetandets synpunkt blifva dessa
föreställningar alltså yttringar af en främmande tvångsvärksamhet. Skulle
då den olikheten bestå mellan den omedvetna och den medvetna
värksamheten hos jaget — hvilket dock, som angifvet, måste
anses bilda en enda odelad enhet —, att det medvetna är receptivt
med hänsyn till sitt innehåll, men det omedvetna produktivt? Nej,
sannolikare är, att den tvångskaraktär, som utmärker
varseblifnings-innehållet och dess variabilititet, är genomgående, så att både detta
omedelbara innehåll och de syntetiska psykiska funktioner, hvilka
betinga detsamma, stå som exponenter för en transsubjektiv
medbestämmande faktor.

Hvad som ännu kraftigare nödgar till den rena
subjektivismens förkastande är, att man icke lyckas finna någon tillräcklig
grund till den innehållsproduktion, som subjektivismen måste
förutsätta för att kunna gifva åtminstone något svar å frågan om
medvetenhetsinnehållets genesis. Hvarför försiggår öfverhufvud en dylik
produktion, om ingen yttre (transsubjektiv) anledning till densamma
får förutsättas, och då jaget, frigjordt från hvarje transsubjektiv
inflytelse, endast synes kunna blifva ett abstrakt och så att säga
oindivi-dualiseradt jag ? I och med innehållsproduktionen skulle det
visserligen erhålla individualitet, men det här vigtigaste, nämligen själfva
öfvergången från abstrakthet till konkretion, kan icke återföras till
någon annan grund än ett rätt och slätt fakticitetsförhållande.
Mellan den omständigheten, att ett abstrakt jag existerar, och dettas
öfvergång till ett på bestämdt sätt innehållsfyldt och
individualise-radt medvetande finnes dock intet begripligt sammanhang.

Antagandet att jaget genom ett absolut själfinitiativ kunde
förvärkliga öfvergången från för-individualitet till konkret
bestämdhet kan här näppeligen upprätthållas, då en dylik akt just är det
eo ipso grundlösa, d. v. s. obegripliga. Nu är det visserligen sant,
att det ingenstädes är dekreteradt, att värkligheten skall vara
alltigenom höjd öfver mysteriet, men i valet mellan en appellation
till undret och en begriplig hypotes måste tänkandet välja den
senare utvägen. Och en tillfredsställande lösning af det förevarande

1 Jfr Vid studiet af Wundts psykologi, b. 330, 64, 97 samt Külpe, Einl., S. 62.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:12:43 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0320.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free