- Project Runeberg -  Kunskapslära /
305

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XV. Omedelbart gifven värklighet contra transscendent realitet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

305

problemet erbjuder sig i antagandet af en transsubjektiv värklighet
såsom medbestämmande grund till det konkreta jagets innehåll.

Någon inre anledning till jagets öfvergång från en
innehållskonfiguration till en annan låter sig icke uppvisas. Och lika litet
kan den omständigheten, att jaget öfvergår från tillstånd till
tillstånd så, soin det faktiskt gör, anses vara ett uttryck för en
ursprunglig och evig realitetsordning. Om man försökte återföra
jaginnehållets uppkomst och förändring till en jagets rena
själfvärk-samhet, skulle detta antagande draga med sig den svårighet, som
ligger i en gränslös regress. En dylik regressivitet kan här icke
motsägelselöst tänkas; den råkar nämligen i strid med den
tillräckliga grundens lag. Och den blotta tillvaron af en evig
realitetsordning sådan som det abstrakta jagets successiva tillståndsväxling
erbjuder lika litet någon begriplig grund till det faktiska skeendet.
Detta kan endast förklaras genom ett annat skeende.

b.) Den rena subjektivismen tillåter ej något strängare
sammanhang mellan de faktiskt gifna, hvarandra aflösande
jagtillstånden än det formella, som deras blotta efterhvartannatföljd bildar.
Man kan icke förutsätta någon kausalt bestämd realordning såsom
grund för det psykiska skeendet, om detta skall utgöra en yttring
af jagets endast exklusivt egna lif. Erfarenheten intygar detta.
Föreställningarna komma och gå utan inbördes konstant förbindelse
eller lagbundenhet. Samma (eller rättare ett motsvarande) prius
drager icke efter sig samma posterius, utan lika förutsättningar
kunna efterföljas af obestämbart många olika
innehållskonfigurationer. Kausalitetens konstansmoment saknas här alltså. Det enda
konstanta blefve det abstrakta jaget, men att detta modifierade sig
ena ögonblicket på sättet A, andra på sättet B, o. s. v., skulle
innebära en hvarje lagbundenhet upphäfvande tillfällighet, resp. ett
obegripligt mysterium. Antages däremot, att jagets öfvergång från
ett tillstånd till ett annat alltid är medbestämd af en transsubjektiv
ordning, kan den faktiska tillfälligheten hos jagets skiftande tillstånd
anses vara endast skenbar, i det de senare kunna antagas utgöra
lagbundna funktioner af nämda objektiva realordning i dess
förhållande till jaget. Inom sig bilda de olika leden i det psykiska
skeendet visserligen icke en kontinuerlig och lagbundet sammanhängande
ordning1, men sedda i samband med den supplerande transsubjektiva
värkligheten kunna de fullväl antagas vara led i en dylik
lagbestämd process. Den rena subjektivismen tillfredsställer därför icke
intelligensens kraf på ett strängt (kontinuerligt och lagbundet)
real-sammanhang, ett sådant som principen om tillräcklig grund och

1 Se förf:s afh. Om psykisk energi, s. 10 ff.

Vannérus, Kunskapslära.

20

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0321.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free