- Project Runeberg -  Kunskapslära /
309

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XV. Omedelbart gifven värklighet contra transscendent realitet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

309

egendomligheten, är tydligen af transsubjektivt ursprung. Med
andra ord: den fysiska energien är af ekvivalent måttbestämdhet
därför att den är grundad in reruin natura och icke på grund af
någon förment egendomlighet hos föreställandet, hvilken skulle
framträda vid uppfattningen af tingens växelvärkan. På den rena
subjektivismens ståndpunkt blir det alltså omöjligt att inse hvarför det
inom ett område — nämligen naturområdet — skall bestå en
kvantitativ ekvivalens mellan orsak och värkan, men icke inom ett
annat — det rent inres sfär —, då motsatsen mellan det yttre och
det inre på denna ståndpunkt synes förlora all reell betydelse. Det
yttre och det inre återföra sig nämligen här till alldeles samma
ursprung: det produktiva jaget.

Att de yttre tingen ej låta reducera sig till blotta subjektiva
föreställningar inses ock om man reflekterar på det
sakförhållande, som preciserats i satsen om materiens oförstörbarhet. Enligt
denna utgör den genom vigt mätta massan ett konstant mått.
Massan hvarken ökas eller minskas, utan utgör en oföränderlig
storhet. Nu äro varseblifningarna i regeln visst icke förbundna med
en dylik konstans i uppfattningen. Fattad i sin helhet utgör
varse-blifningen en enhet af objekt och föreställning, så att hvad som
ur en synpunkt är varseblifningsoè/efø är ur en annan varseblifning
af och om ett objekt. Men hvarken i objektets eller den
motsvarande objektiva föreställningens begrepp ligger bestämningen
kvantitetskonstans innesluten. Objekt är närmast intet annat än något
förnummet (ett ’perceptum’), och föreställningarna äro i egenskap af
medvetenhetsfunktioner af allt annat än konstant natur. Massan
däremot hvarken uppkommer, formeras, förminskas eller förintas.
Huru förklara denna oföränderlighet? Subjektivismen kan icke
förklara fenomenet, ty det finnes intet hos jaget, som i och för sig
kunde tvinga det att med just tingföreställningarna förbinda
tanken om konstans och oförstörbarhet. Här behöfves en objektiv
(trans-psykisk) förklaringsgrund, och denna kan anses bestå i tillvaron af
en med hänsyn till sitt kvantum oföränderlig transsubjektiv
värklighet, hvilken vid den operation, som vi kalla vägning,
manifesterar sig för subjektet på det sätt, som formuleras i satsen
om materiens kvantitativa konstans. Det blir alltså äfven här ett
pius af tanke utöfver det rent subjektiva föreställandet, som 1 icke
kan förklaras på exklusivt subjektivt sätt, utan hänvisar på en
trans-psykisk realitet2.

1 (näml. detta pius)

2 Jfr i samband härmed en invändning af Keijstr i hans Be]ysning af några
punkter i Boströms filosofi, s. 11.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0325.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free