- Project Runeberg -  Kunskapslära /
310

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XV. Omedelbart gifven värklighet contra transscendent realitet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

310

Den rena subjektivismen synes ej häller kunna reda sig inför
det faktum, att medvetandet genomgående beror af andra
förutsättningar än sig själft. Det beror t. ex. af den organiska kropp,
hvarmed det är förbundet. Från rent subjektivistisk ståndpunkt
blir organismen visserligen intet annat än en af jaget själft
producerad föreställning, men just af denna föreställning beror då jaget
på ett sätt, som ej låter förena sig med dess karaktär af en rent
subjektiv eller uteslutande af jaget producerad effekt. Huru skulle
väl en dylik kunna så återvärka på sin orsak (jaget), att orsaken
blefve en genomgående beroende funktion af sin egen produkt?
En blott föreställning, kroppsföreställningen, skulle då komma att
bestämma jaget vida mera omfattande, än jaget bestämmer
föreställningen. Men just den omständigheten att nämda föreställning så
tvångsmässigt och genomgående invärkar på jaget intygar, att den
innebär något mera än en blott föreställning, nämligen dessutom en
själfständig (transsubjektiv), med jaget koexisterande realitet, hvilken
på ett eller annat sätt öfvar inflytande på detta. Samma makt, som
en dylik objektiv värklighet kan äga öfver jaget, kan en af jaget själft
producerad retroaktivt värkande föreställning näppeligen besitta. En
rent subjektivistisk kroppsföreställning skulle i alla händelser komma
att intaga en omotiverad och därigenom obegriplig särställning bland
medvetandets förnimmelser, hvilken höjde den öfver den
osjälfstän-dighet, som i allmänhet utmärker dessa. Det typiska för
förnimmelserna i egenskap af medvetenhetsfunktioner är just deras
beroende af det subjekt, hvars innehåll de äro. Huru skall man för
öfrigt ut från nämda rent subjektivistiska ståndpunkt kunna förstå
å ena sidan den konstans, å andra den periodicitet, med hvilken
kroppsföreställningen gör sig gällande? Den är faktiskt af en viss
konstans i förhållande till medvetandets öfriga föreställningar, hvilka
växla mer eller mindre hastigt. Den bildar för så vidt den oberoende
variabeln, under det de senare utgöra "eine abhängige Vitalreihe"
(Avenarius). Absolut konstant är den visserligen ej; så försvinner
den t. ex. under sömnen. Men just den periodicitet, som härvid
uppstår mellan det vakna tillståndet med dess konstanta
kroppsuppfattning och sömnen, är en ny klippa, hvarpå den rena subjektivismen
strandar. Ty hvarför en dylik rytm? Antages däremot att jaget
står under inflytandet af den transsubjektiva värklighet, som för
oss ter sig som fenomenet kropp, kunna de nu berörda förhållandena
erhålla en tillfredsställande förklaring.

För öfrigt bildar hela den omedelbara totaliteten af yttre ting
ett inbegrepp af förutsättningar för medvetandets konkreta lif, som i
afseende på själfständighet och makt vida öfverträffar medvetandet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0326.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free