- Project Runeberg -  Kunskapslära /
334

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XV. Omedelbart gifven värklighet contra transscendent realitet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

334

surser, sörjt för att varseblifvandet blifvit exakt och tänkandet
försiggått på logiskt korrekt sätt, låtit kunskapsföremålet inordnas i
värklighetssammanhanget så, att det där framstår som ett om
möjligt fullständigt determineradt led, sökt åstadkomma vederbörlig
verifikation och borteliminerat motsatta möjligheter, då äger vår
kunskap all den giltighet, som öfverhufvud är möjlig. Och bristen
på objektivitet måste under sådana omständigheter komma att stå
i direkt förhållande till de instanser mot det ifrågavarande
antagandet, som man icke lyckats bortelimniera.

Hvad nu särskildt antagandet af en transsubjektiv värklighet
beträffar, så är detta så giltigt och sant, att det endast kan
bestridas af den radikala skepticism, som håller före att all
mänsklig kunskap endast är ett stort falsarium.

Att jaget koexisterar med en transsubjektiv värklighet anse
vi alltså afgjordt, dock med den reservation, som måste framgå
ur det sist berörda förhållandet, att all vår transscendenta
kunskap i någon grad är problematisk.

Mindre afgjordt är däremot, att jämväl den realitet, som det
individuella själslifvet konstituerar, inbegriper en transscendent faktor.
Likväl anse vi oss nödgade äfven till detta antagande.

Visserligen finnes det ingen tvingande anledning att förutsätta
att själslifvet utgör en bestämning hos en bakomliggande
transscendent substans, men det omedelbart gifna psykiska lifvet kan
näppeligen anses vara identiskt med psykisk realitet öfverhufvud; det
hänvisar fastmer på ett psykiskt komplement, som icke ingår i
den strängt omedelbara inre erfarenheten. Den totala erfarenheten,
den yttre (objektiva) och den inre (subjektiva), visar alltså utöfver
sig i tvänne divergenta riktningar.

Det objektivt-transscendenta är en nödvändig förutsättning
för den omedelbart gifna yttre värkligheten och dess
förändringar, hvilka data ej kunna härledas exklusivt ur det
mänskliga jaget. Det swè/eførø^transscendenta eller, såsom vi ock kunna
säga, det transscendent psykiska hos individen, blir en nödvändig
tankeförutsättning för vissa förhållanden hos själslifvet, en
förutsättning, som ej kan uppgifvas utan att väsentliga teoretiska
intressen kränkas. Likväl må man akta sig att i öfrigt identifiera
det objektivt och subjektivt transscendenta. Den gifna
värkligheten och det transsubjektiva bilda i viss mening tvänne skilda
världar, hvarför man icke kan påstå, att den förra är omedelbart
innehållen i den senare. Den gifna värkligheten och det träns-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:41:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kunskap/0350.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free