- Project Runeberg -  Kunskapslära /
335

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XV. Omedelbart gifven värklighet contra transscendent realitet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

335

scendent-psykiska hos det individuella själslifvet utgöra däremot alls
icke tvänne skilda områden, utan jaget bildar ett enda odeladt
helt, hvilket i sig innehåller all omedelbart gifven värklighet, ytterst
under formen af ett inbegrepp af simultana och successiva
funktioner.

Liksom inbegreppet af omedelbara yttre och inre data i en
riktning hänvisar på det transsubjektiva, hänvisar det alltså i en
annan på en själslifvets transscendenta faktor1. Om själslifvet icke
innehölle ett dylikt transscendent underlag, skulle det omedelbart
gifna medvetandet utgöra det enda psykiska hos individen — det
aktuella medvetandet skulle då bli identiskt med individuelt själslif
öfverhufvud —, men en sådan identitet blir omöjlig att häfda. Därför
kan först det omedelbara medvetandet pius en detta öfverskjutande
psykisk faktor hos jaget anses konstituera det individuella
själslifvet i dess helhet. Och denna öfverskjutande faktor bildar just
det transscendent-psykiska hos individen.

Hvaraf utgöres egentligen det omedelbart gifna själslifvet?
Uppenbarligen af ett inbegrepp — med starkt utpräglad lineär
tendens — af föreställningar, resp. medvetenhetsakter. Det är ett
förnimmande af bestämda föremål, som konstituerar det aktuella
medvetandet, begreppet föremål här dock taget i sin mest
omfattande bemärkelse, så att äfven t. ex. en fantasi, en känsla eller en
viljeyttring framstå som medvetenhetsföremål.

Nu är det obestridligt, att förnimmandet icke representerar
ett enda oföränderligt något, utan i alldeles eminent grad utgör
ett i förändringens form framträdande förhållande, med ett ord
ett skeende. Hvarje speciell föreställning uppkommer i ett visst
ögonblick, lefver under en viss ändlig tid sitt aktuella lif och
försvinner sedan. Härvid antingen efterträdes den af en annan
föreställning eller ock åtföljes den icke alls af någon dylik, d. v. s.
medvetandet upphör vare sig under en viss tid eller för alltid.
Så måste före insomnandet i en fullständigt drömfri sömn någon
föreställning vara den sista. Under en sådan sömn upphör
medvetandet totalt under en viss tid, — i döden upphör det för alltid.
Men är medvetandet af en dylik föränderlig, resp. intermittent och
diskontinuerlig natur, så är ock redan detta förhållande ägnadt att
framkalla tanken om en transscendent faktor hos själslifvet.

Ty huru skulle väl en föreställning öfverhufvud kunna
uppkomma annorlunda än som en bestämning (funktion) hos ett i
förhållande till föreställningen preexisterande subjekt, ett rent jag,
en transscendental apperception eller huru man föredrager att be-

1 Jfr Vid studiet af Wundts psykologi, s. 472 o. f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0351.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free