- Project Runeberg -  Kunskapslära /
337

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XV. Omedelbart gifven värklighet contra transscendent realitet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

337

såsom en förändring. Det är nämligen otvifvelaktigt, att hvarje
sådan förutsätter ett på samma gång syntetiserande och jämförande
medvetande, hvilket går utöfver nu’et med dess ögonblicksinnehåll,
sammanfattar de många skilda ögonblicksföreställningarna samt
jämför dessa och därigenom bli i tillfälle att konstatera
förändringens faktum. Det isolerade ögonblicksmedvetandet innehåller
intet annat än det motsvarande ögonblickets föreställning, d. v. s.
ett blott momentant innehåll. Vore nu en föreställningsförändring
intet annat än en summa af diskreta ögonblicksuppfattningar, blefve
det, som sagdt, omöjligt att konstatera någon förändring alls. En
dylik förutsätter sammanhang, resp. ett sammanhangsstiftande
medvetande, hvilket griper utöfver det just förevarande ögonblicket och
dess innehåll, jämför samt därvid blir medvetet om att de olika
ögonblicken mer eller mindre skilja sig från hvarandra, i och med
hvilket medvetande föreställningen om förändring först uppstår. Detta
vill med andra ord säga, att det måste vara samma medvetande,
som innehåller och omfattar de många diskreta
ögonblicksförnimmelser, hvilka tillsammans bilda led i en kontinuerlig serie. Vi
vilja icke påstå, att detta medvetande ur alla synpunkter rpåste
vara en absolut konstant princip eller, annorlunda, vi vilja här icke
yttra oss om denna sak. Endast det häfda vi, att det måste vara
af en viss kontinuitet. Annars blir det intet annat än en summa
af diskreta ögonblicksmedvetanden, som alldeles omöjliggör själfva
uppfattningen af sammanhang och förändring. Denna medvetandets
permanens, extensiva konstans, kontinuitet eller hur man må
uttrycka sig, är emellertid intet rent faktum, intet blott och bart
erfarenhetsförhållande. Den utgör i själfva värket en transscendent
förutsättning, vissserligen af reell betydelse, men öfverempirisk.
Alltså innehåller själslifvet äfven ur förevarande synpunkt, ur hvilken
föreställningarnas förändring fixerats, en transscendent faktor, den
transscendentala apperceptionen, — så må den, som anfördt, kallas.

Vidare: själslifvet företer ett sammanhang, som hänvisar på
en öfverempirisk enhet, liggande till grund för detta.

Allt sammanhang hänför sig till leden i en mångfald. Den
senare utgöres här af förnimmelser af ett eller annat slag. Att det
värkligen består ett sammanhang mellan förnimmelserna framgår
däraf att de äro förenade till vare sig simultana eller successiva
helheter och för öfrigt utgöra relationspunkter för medvetandets
"beziehende Thätigkeit". Men sammanhanget är något, som icke
kan vara genom föreställningarna själfva, utan endast genom det
subjekt och medvetande, för hvilket det framställer sig som ett
sammanhang.

Vannérus, Kunskapslära.

22

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0353.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free