- Project Runeberg -  Kunskapslära /
338

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XV. Omedelbart gifven värklighet contra transscendent realitet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

338

En föreställning är nämligen ingenting i och för sig, utan
en korrelativ bestämning hos just ett medvetande. De simultana
färgförnirnmelser t. ex., med hvilka medvetandet reagerar, då man
kastar en blick på en målning, äga detta simultansammanhang
närmast på grund af medvetandets utsago att färgerna äro simultant
anordnade. Nu utgöra visserligen själfva dessa färger något
omedelbart gifvet, men åskådningen omfattar äfven något mera än
en blott gifven färguppfattning. Så har det röda i och för sig
ingen förmåga att upplysa om att det befinner sig exempelvis
till höger om ett blått, lika litet som detta tillkännagifver att
det ligger till vänster om det röda. Likväl framträder just detta
sammanhang mellan de båda färgerna. Och det sker
uppenbarligen i kraft af ett korrelativt medvetandes sammanhangsstiftande
värksamhet. Att äfven den senare är gifven såsom ett
erfarenhetsfaktum är obestridligt. Då emellertid "die beziehende
Thä-tigkeit" icke är immanent i föreställningarna själfva och icke gerna
kan anses foga sig till dessa som en vid hvarje särskildt tillfälle
framtrollad funktion, så måste den antagas tillhöra ett till grund
för föreställningarna liggande subjekt af en viss permanens. Men
detta subjekt är transscéndent så tillvida som dess
existenskontinuitet icke i sin helhet — eller så att säga utefter hela sin bredd —
är gifven i erfarenheten, utan representerar ett tänkt öfverskott
utöfver ögonblickets erfarenhet.

På motsvarande sätt förhåller det sig med det
föreställningarnas successiva sammanhang, som t. ex. ett associationsförlopp
konstituerar. Dettas föreställningar kunna omöjligen antagas
frambringa hvarandra. De dyka fastmer upp i ett och samma
medvetande ungefär som bilder, hvilka draga förbi en spegelyta. Det
sammanhang, de äga blir då ett sammanhang just genom deras
immanens i medvetandet. Detta senare är deras gemensamma
genomgångspunkt, hvilket äfven bevisas däraf, att det kan fixera
hvarje särskild föreställning, liksom det äfven kan anställa
jämförelser mellan dem. Föreställningarnas associationssammnhang
hänvisar alltså utöfver föreställningarna själfva — på den transscendenta
enhet, som förutbestår, består och efterbestår under det
föreställningarna själfva uppdyka, lefva något ögonblick och försvinna.

Det strängt faktiska sammanhanget mellan föreställningarna
utgör ett blott formelt förhållande af samtidighet eller
efterhvart-annatföljd, hvilket dock visar utöfver sig själft. Men det finnes
äfven ett sammanhang, som icke är af denna lösa och så att säga
passiva natur, utan grundlägges därigenom att allehanda
sammanhangsstiftande operationer företagas med det gifna förnimmelseinne-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:41:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kunskap/0354.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free