- Project Runeberg -  Kunskapslära /
341

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XV. Omedelbart gifven värklighet contra transscendent realitet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

341

Det är godt och väl att den transsubjektiva realordningen betingar
de psykiska tillståndens uppkomst och objektiva bestämdhet i
öfrigt ; äfven inom sig bilda dessa ett specifikt psykiskt sammanhang
såsom ingående i ett och samma personliga medvetande. Att det
härvid värkligen är samma, relativt identiska jag, som de olika
föreställningarna, känslorna och viljeyttringarna tillhöra, får af flere
skäl anses afgjordt, så mycket mer, som det i motsatt fall skulle bli
lika många diskreta, utom hvarandra fallande och ur hvarandra
ohär-ledbara partialmedvetanden, som det uppträder olika förnimmelser.

Äfven det s/å7/medvetande, som kan åtfölja hvarje särskild
föreställning, vittnar om en dylik enhetsprincip eller ett
gemensamt reelt medvetande, och icke om ett blott sådant, som i
egenskap af en sekundärfunktion åtföljer föreställningarna. Men
uppenbart är att detta reelt-enhetliga subjekt, genom hvilket det
psykiska inbegrepp af simultana och successiva data, som obestridligen
är gifvet i erfarenheten, kan få karaktären af ett enhetligt helt,
själft icke framträder som en ren erfarenhetsfaktor. Det äger
visserligen i likhet med allt transscendent sin kunskapsgrund i
erfarenheten, men utgör i öfrigt en tänkt realförutsättning, hvilken
fattad i sin helhet skjuter utöfver erfarenheten och däför ligger
till grund för denna som en transscendent förutsättning.

Till sist är att observera att om det existerar ett omedvetet
psykiskt, så är äfven detta liktydigt med en transscendent sida hos
själslifvet. Ty det omedvetna är just såsom sådant det
icke-med-vetna och tillhör följaktligen ej det aktuella medvetandets och den
omedelbara erfarenhetens sfär. Däremot kan det vara föremål för
aktuelt medvetande, men endast som en hypotetisk förutsättning,
hvilken fordras af bestämda psykologiska och andra förhållanden1.

Några synpunkter i samband med frågan om ett omedvetet
själslif!

Medvetandet, d. v. s. det aktuella medvetandet, hvilket är
det enda egentliga, är visst icke af konstant aktualitet. Ej få
fakta intyga dess intermittens, t. ex. växlingen mellan sömn och
vaka. Skulle nu under den drömfria sömnen värkligen intet själslif
alls existera? Det blir omöjligt att ponera en dylik total
ickeexistens bland annat därför att psykiskt lif då skulle komma att

1 "Das Unbewusste, dessen Existenz wir keineswegs imstande sind durch
direkte Erfahrung nachzuweisen, ist für uns ein Denkmittel, dessen wir zum
Verständ-niss des Seelenlebens nicht enträthen können". Jerusalem, Die Urtheilsfunction, S. 12.
Om det omedvetna själslifvet såsom en transscendent värklighet se för öfrigt:
Riehl, Kritic., II: Th. 1, S. 72, Volkelt, Erf. u. Denk., S. 72, Erdmann, Logik, I, S.
76—77, Wivdelband, Präludien, S. 229 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0357.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free