- Project Runeberg -  Kunskapslära /
346

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XV. Omedelbart gifven värklighet contra transscendent realitet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

346

Det rent logiska fundament, som uppbär antagandet af en
supplerande transscendent faktor hos själslifvet, är den tillräckliga
grundens lag. Det erfarenhetsinnehåll, som behöfver suppleras
och liksom stödjas af en dylik tillräcklig realförutsättning, är det
omedelbai-t gifna själslifvet, detta som företer uppkomst, förändring,
ett visst simultanitetens och successivitetens sammanhang,
värksamhet, intermittens, utveckling, grad, o. s. v. Just dessa sidor
beteckna lika många nödvändigheter att söka efter en dem
betingande realförutsättning, ty de kunna icke existera i och genom sig
själfva — af alltigenom osjälfständig och diskontinuerlig natur som
de äro — utan att leda till ett irrationelt intet. Den tillräckliga
grundens lag fordrar dock positiva förutsättningar till de betingade eller
själfexistens saknande fenomenen, och än mer: den fordrar de
senares fullständiga determination genom de ponerade grunderna.
Denna determination är nämligen den form, under hvilken den
mänskliga kunskapsförmågan begriper ett sammanhang. I och för
sig utgör emellertid grundens lag endast en subjektiv tankeprincip,
hvilken, så giltig den än är såsom sådan, dock icke eo ipso äger
objektiv motsvarighet. Befogadt är likväl att använda och
till-lämpa den, alldenstund mänsklig kunskap först kommer till stånd
genom dess användning. Så tillvida äger alltså antagandet af en
transscendent faktor hos själslifvet full giltighet; det är logiskt
korrekt, ty det utgör en omedelbar tillämpning af den framhållna
principen.

Men äger det transscendent-psykiska äfven objektiv realitet?1
Naturligtvis kan det subjektiva tänkandet icke skapa någon
objektiv värklighet, hvarför all sådan måste sökas inom värklighetens
eget område. Och här blir det förutsatta värklighetssammanhanget
själft det ytterst afgörande för det motsvarande antagandets
kunskapliga giltighet och sanning. Alltså: det transscendent-psykiska
äger realitet därför att den omedelbart gifna psykiska
värkligheten icke gärna kan beteckna en absolut gräns mot intet (i
själs-lifvets egen riktning); nämda värklighet fortsätter sig fastmer
kontinuerligt i den transscendenta realitet, hvarom här är fråga. Och
då denna fortsättning ligger i det gifnas omedelbara sammanhang,
ehuru den visserligen ur uppfattningens synpunkt icke är
omedelbart gifven, så blir den så mycket obestridligare. Att betvifla
den blir att tvifla på den grundförutsättning för all kunskap, som
består i att värkligheten utgör ett sammanhängande helt. Det

1 Med "objektiv" föratås här naturligtvis icke transsubjektiv, utan transscendens
inom det subjektivas egen och totala afär.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:12:43 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0362.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free