- Project Runeberg -  Kunskapslära /
348

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XV. Omedelbart gifven värklighet contra transscendent realitet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

348

gifna uppfattadt som ett enda helt, bildar bryggan mellan dessa
transscendensområden. Värklighetens allmännaste anordning ur
kunskapsteoretisk synpunkt framgår som ett korollarium af det
sagda.

Det existerar en omedelbart gifven värklighet contra en
transscendent realitet. Den förra utgöres å ena sidan af inbegreppet af
varseblifna ting och yttre förlopp samt å andra af de data, som de
omedelbart gifna föreställningarna (af mångahanda slag), deras
sammanhang och förändringar bilda. Men man kan uttrycka samma
sak mera koncentreradt: den omedelbart gifna värkligheten är
medvetandet och dess korrelativa innehåll. Med medvetandet som
utgångspunkt förskjuter sig vidare värklighetsuppfattningen i tvänne
divergenta riktningar, hvilka löpa in på det transscendentas
område. Den ena leder till det objektivt-transscendenta eller, med ett
ord, det transsubjektiva, den andra till det subjektivt-transscendenta
eller den sida hos individens själslif, som icke är föremål för direkt
erfarenhet. Det omedelbart gifna och det transscendenta hos
själslifvet sammanhänga emellertid som ett absolut kontinuum, bildande
ett och samma realiter odelade hela. Betecknas detta psykiska
hela med termen "jaget", kan man alltså påstå att värkligheten ur
kunskapsteoretisk synpunkt ter sig som en inom en allomfattande
totalitet fallande motsats mellan jaget och ett transsubjektivt
komplement.

Denna motsats är dock en motsats på grundvalen af
sammanhang. Det transscendenta är nämligen antaget för det i
medvetandet inneburna erfarenhetsinnehållets skull. Då måste ock de
tre relationsleden: medvetandet, det objektivt-transscendenta samt
det subjektivt-transscendenta befinna sig i intimaste samband. Och
det är, närmare angifvet, konstitueradt så, att det subjektivt
transscendenta befinner sig liksom i ett mellanläge, bildande
genomgångspunkten för den hithörande kurvan. Ty ingenting inkommer
direkt i det aktuella medvetandet, utan måste först passera
själs-lifvets transscendenta region. Eller för att angifva förhållandet utan
bild: det aktuella medvetandets innehåll är betingadt af en viss
transscendent psykisk grundvärksamhet, och denna i sin ordning hänvisar
på vissa transsubjektiva förutsättningar. Leder alltså reflektionen
på medvetandets innehåll till ett dubbelt transscendent, så inspelar
detta transscendenta liksom retroaktivt i medvetandets lif,
betingande dess värksamhet och innehåll. Detta (empiriskt-)transscendenta
växelförhållande utmärkes alltså af både motsats och sammanhang.

På basen af denna allmänna anordning af värkligheten tänka
vi oss alltså kunskapsvärksamheten. Denna återför sig i grunden

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:41:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kunskap/0364.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free