- Project Runeberg -  Kunskapslära /
353

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XV. Omedelbart gifven värklighet contra transscendent realitet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

353

Dessutom: "es nützt nichts" (ibid. 36). "Die Bewusstseinswelt als
solche ist allumfassend" (ibid 65); utöfver "den
Bewusstseinszu-sammenhang" nå vi därför så mycket mindre1.

Tilltalande är icke denna kringskurna och raffinerade
kunskapsteori, som fullständigt innestänger det förnimmande
medvetandet inom den egna subjektivitetens (förment) oöfverskridbara
trollkrets.

Enligt immanensfilosofien lefva vi och hafva vi vår varelse
icke i en substansbestämd värklighets värld, utan i en blott
föreställnings- och tankevärld. Ett berg, en pansarbåt, en
människokropp blir så intet annat än ett inbegrepp af "Bewusstseinsdaten",
och gör man försöket att med förståndet gripa utöfver det
omedelbart gifnas område och tänka en transsubjektiv värklighet, så
är detta enligt t. ex. Leclair och Schubert-Soldern bland det
tanklösaste man kan taga sig för, ty en tanke är äfven den intet
annat än "ein Bewusstseinsdatum", och "transsubjektiv värklighet"
en blott ordsammanställning.

Nu har dock hela immanensfilosofien en tendens att stupa på
i alla händelser en orimlighet: solipsismen. Visserligen taga dess
anhängare2 i regeln bestämdt afstånd från denna
"dårhusståndpunkt" (för att tala à la Schopenhauer). Men att awii-solipsismen
värkligen är konsekvent förenlig med den resoluta "
Bewusstseins-immanens", hvilken utgör riktningens intressanta särmärke, är
svårt att inse. Här griper man ut i det transscendenta icke i
enlighet med, utan trots åsigtens grundprincip. Det sunda
förståndet spränger alltså de konstlade barriärer, som det doktrinära
skarpsinnet så mödosamt uppfört. Eller skulle det värkligen vara
möjligt att tänka, att icke blott jag, ego ipse, utan äfven du med
dina förnimmelser, känslor och din vilja existerar utan att
öfverskrida det egna medvetandets ståndpunkt? Du’et skall ju dock vara
något mera än en blott föreställning hos mig, nämligen en med
mig koexisterande själfständig person, men huru det kan vara
en sådan utan " Bewusstseinstranscendenz" blir ofattligt — för
såvidt icke alla personer med sina individuella inre lif skola anses
upptagna i ett (mitt) medvetande som integrerande moment i
detta, en kunskapsteoretisk fantasi, hvilken dock är osmaklig redan
såsom fantasiutsväfning betraktad. Nej, kan medvetandet värk-

1 Äfven Kickekt häfdar flerstädes i sitt arbete Der Gegenstand d.
Erkenntnis samma eller en snarlik immanensfllosofi; se t. ex. s. 162, 170.

2 äfven Schubert-Soldern (Über Transcendenz, S. 86 ff, Gründl., S. 87 ff), som
torde vara den, som utfört åsigten mest radikalt

Vannérus, Kunskapslära. 23

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0369.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free