- Project Runeberg -  Kunskapslära /
354

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XV. Omedelbart gifven värklighet contra transscendent realitet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

354

ligen aldrig öfverskrida sin egen sfär, utan är " Sein = Wirklichkeit
= Bewusstsein", så kommer anti-solipsismen att innebära ett
inkonsekvent genombrott, ett öfvergifvande af immanensteoriens
grundtanke1. Men att solipsismen är ohållbar inses redan däraf att det
icke finnes någon rimlig anledning att förutsätta att blott den
fysisk-psykiska individen jag skulle representera ett reelt subjekt,
men däremot icke individerna du och han och hon. Solipsismen
leder här, såsom Jerusalem framhäfver, " zu den crassesten
Wiedersprüchen" 2.

Den kunskapsteoretiska immanensfilosofien innehåller dock, det
måste medgifvas, något sanningsmoment och därtill ett vigtigt
sådant, hvilket gör den förtjänt att alltjämt fortbestå och utvecklas.
Det är sanningen, att hvarje vår uppfattning af ett föremål,
denna må vara en omedelbar föreställning eller en den mest
abstrakta tanke, utgör en medvetenhetsfunktion. Medvetandet kan
faktiskt icke förnimma annorlunda än i och genom sina egna för-

1 Leclair lyckas näppeligen öfvertyga om motsatsen genom sin framställning i
Beiträge, S. 40 ff. — Till frågan om andra personers existens, särsk. från den
kunskaps-teor. immanensfilosofiens ståndpunkt, ("das Problem des fremden Bewusstseins") se
för öfrigt: Laas, Id. u. Pos., Th. 3, S. 55: "Andre Centra", "verwandte Wesen"...
"nur(\) vorgestellt". S. 140 antagas dock "fremde Bewusstseine" på grund af ett
analogislut. Jerusalem, Die Urtheilsfunction, S. 231: "Das Du". Schapira, Erk.-theor.
Strömungen der Gegenwart, S. 41. Schuppe, Gründl-., S. 26. Enl. Schuppe äro "den
egna kroppen" och "jaget" samma hela sedt endast ur olika synpunkter. "Aus
diesem Zusammenfallen erklärt sich auch dass die Wahrnehmung von Menschenleibern
(sc. lebendigen) ohne dass ein Schluss zum Bewusstsein kommt, unmittelbar als
Wahrnehmung fremder dem eignen gleicher Iche oder individuellen Bewusstseine gilt".
Schubert-Soldern, Über Transcendenz, S. 86 ff. Till de främmande jagen slutes per
analogiam; det egna och de främmande jagen bilda för öfrigt korrelatföreställningar. "Ein
Mein ist undenkbar ohne Dein" (ibid. 88). Genom antagandet af främmande jag skall
enligt Schubert-Soldern den rena immanensfilosofiens ståndpunkt icke öfverskridas
(ibid. 90). Se ock Gründl., S. 26 ff, 77 ff. Seydel, Schlüssel, S. 103 ff. Avenarius, Der
menschl. Weltbegr., S. 4 ff, 77 ff. Hartmann, Grundpr. d. Erk. theor., S. 57, 83 ff.
Riehl, Kritic., II: Th. 2, S. 153, 165. Volkelt, Erf. u. Denk., S. 125, Liebmann, Anal.
d. Wirkl., S. 29, Ueberweg, Logik, S. 107 ff. Richert, Gegenstand, S. 53, 56.

2 Die Urtheilsfunction, S. 231.— Till kritiken af den kunskapsteoretiska
immanensfilosofien se, utom Wundts redan nämda afh. Über naiven u. kritischen Realismus
(i Philos. Stud., Bd 12, S. 322 ff.), Hartmann, Grundpr. d. Erk.-theorie, S. 40 ff, 48,
Z. f. Phil., Bd 108, S. 67 ff. Jerusalem, Die Urtheilsfunction, S. 244 ff. Seydel,
Schlüssel z. objekt. Erk., S. 75 ff. "Jede Gestalt des Subjectivismus . .. müssen wir eines
und desselben Grundirrtums zeihen: das ist die erkenntnisstheoretische Vermengung
der psychischen Erkenntnissfunction mit dem Erkenntnissinhalte" (ibid. 75).
"Unsere Erkenntnissfunktionen, unsere Vorstellungen und Gedanken, können ihrem Inhalte
nach etwas ganz Anderes bedeuten, als was sie ihrer psychischen Existenz nach
sind" (ibid. 76). Külpe, Einl., S. 216—217. Riehl, Kritic., II: Th. 2, S. 141—144.
Volkelt, Erf. u. Denk., S. 49, 59 ff, 187 ff. Erdmann, Logik, I, S. 81.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0370.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free