- Project Runeberg -  Kunskapslära /
358

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XV. Omedelbart gifven värklighet contra transscendent realitet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

358

skapslärans uppgift till denna enbart analytiska. Och hvad som är
ägnadt att låta detta förhållande kännas ännu mera trångt och snäft
är att analysen till sist leder till vissa yttersta förutsättningar med ty
åtföljande fundamentala frågor, som aldrig blifva besvarade. Så blir
det en olöst gåta för läsaren af Schuppes i det föregående citerade
Grundriss der Erkenntnistheorie und Logik, hvar ursprunget till de
individuella medvetandenas innehåll skall sökas. Produceras detta
af det öfverindividuella medvetande, som han betecknar som "das
gattungsmässige Bewusstsein" ? Nej.1 Och Schubet-Soldern gifver
ej häller någon vink om huru han vill hafva frågan besvarad. Han
polemiserar, som framhållet, mot Schuppes teori om ett abstrakt
medvetande2 (""das Bewusstsein überhaupt"), men påyrkar ingen
som hälst högsta genetisk| princip,utan låter hela
medvetenhets-lifvet flyta ut i en följd af "Bewusstseinsdaten" eller " continuierlich
in einander übergehenden Momente",3 under ett ej sällan
förekommande åberopande af Humes positivism. En blott "bundle of
aoncep-tions" anser Schubert-Soldern visserligen icke att själslifvet är, utan
ett sammanhang, ja "ein Continuum"4, men å andra sidan inskärpes
så ofta, att allt inom dess område är växlande och flytande, att det
hela hotar att upplösa sig i ett rent kaleidoskopiskt och just
därigenom obegripligt föreställningsinbegrepp. Under sådana
förhållanden måste vi instämma i Hartmanns omdöme (om "de
trans-scendentala idealisterna"), att ingen af dem "mit der Sprache
herausrückt wie er sich die nähere Durchführung der Principien denkt"5.
Hartmann har i samma arbete (s. 57 ff) utförligt exponerat och
kriticeraten dylik den rena föreställningsidealismens filosofi.
Den karaktäriseras af honom icke utan skäl såsom en
"Traum-idealismus".

Som framhållet är det enligt immanensfilosofien ej meningen
att medvetenhetsinnehållet, incl. de faktiskt gifna yttre
företeelserna, icke skall logiskt förarbetas. Också rekommenderas t. ex.
den naturvetenskapliga atomteorien af såväl Schuppe, som
Schubert-Soldern och Laas. Men denna och andra därmed jämförliga teorier
blifva enligt dem ingenting annat än blotta "föreställningsskemata",
"HilfsVorstellungen", "moment i analysen af företeelserna", kort
sagdt, konstruktioner utan all objektiv betydelse eller realitetshalt.
Det må vara sant att de empiriska grundhypoteserna ur en syn-

1 Jfr a. 62 ff samt Zeitschr. f. imman. Philos , Bd 3, S. 73, 80, 109.

2 Gründl., S. 7, 75; jfr förev. arb., s. 64.

3 Über Transcendenz, S. 79 ff, Gründl., S. 65 ff.

4 Ibid.

5 Das Grundprobl. d. Erkenntnistheorie, S. 56.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:12:43 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0374.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free