- Project Runeberg -  Kunskapslära /
363

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XVI. Erfarenhetskategorierna - A. Den yttre erfarenheten - 1. Ting

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

363

Enligt den hithörande tankegången bildar erfarenheten
ursprungligen ett indifferent helt af "Erlebnisse",1 hvilka då ännu icke äro
subsumerade under motsatserna yttre och inre, fysiskt och psykiskt,
det objektiva och subjektiva. Det är först den vetenskapliga
reflek-tionen på denna "fulla" erfarenhet, som leder till de hvarandra
kompletterande synpunkter, ur hvilka erfarenheten visar sig
innehålla å ena sidan ett objektivt, å andra, sidan ett subjektivt
moment. Den objektiva erfarenhetens undersökning tillfaller
naturvetenskaperna, utredningen af erfarenheten öfverhufvud för såvidt
den är af subjektiv beskaffenhet eller beroende af det psykiska
subjektet psykologien. Vi kunna så mycket hällre acceptera äfven
denna formulering af saken som erfarenhetsinnehållet i sin helhet ju
icke är förklarligt uteslutande ur jaget. Den objektiva erfarenheten
blir då det på den transsubjektiva objektiviteten hänvisande
erfarenhetsfragmentet, den inre eller eminent subjektiva däremot den
erfarenhet, hvars föremål utgöres af de psykiska företeelserna i
deras skiftande mångfald af hvilket slag de vara må. Att dock
all erfarenhet, äfven den objektiva, återför sig till ett inbegrepp
af varseblifningsföreställningar är förut framhållet. Men lika
påkalladt som det är att observera denna erfarenhetens subjektiva
natur är det, att låta den för den analyserande tanken differentieras
i en yttre och inre sfär, ty äfven fastställandet af differenser och
motsatser utgör ett betydelsefullt moment i kunskapsutvecklingens
arbete, för att icke tala om att erfarenheten i sin helhet visst
icke är så homogen, att den icke fördelar sig så, som ofvan
framhållits.

A). Den yttre erfarenheten.

1.) Tinget.

Den yttre erfarenheten, med hvilken vi närmast hafva att
sysselsätta oss, innehåller ingen mera dominerande föreställning
än tingföreställningen. (S. 199). Tinget utgör därför här
kunskapsföremålet par préférence.

se Wlassaks framställning i den senares arbete Die Analyse d. Empfindungen, S. 42
tf. Därtill Richert, Grenzen, 8. 179 ff: Die empirische Wirklichkeit; "wir finden
unmittelbar nur eine Welt, die aus Körpern besteht und aus anderen Gebilden, die wir
psychisch nennen."

1 Om begr. "Erlebniss" Wundt, System, S. 86, Külpe, Einl., S. 276, Gründl-,
der Psychol,, S. 473.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0379.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free