- Project Runeberg -  Kunskapslära /
376

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XVI. Erfarenhetskategorierna - A. Den yttre erfarenheten - 1. Ting

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

376

Samma strax ofvan angifna resultat följer i själfva värket
äfven då tinget analyseras ur filosofisk (kunskapsteoretisk) synpunkt,
ehuru subjektivismen nu blir mera radikalt genomförd tenderande
att indraga hela tinget i medvetandet, dock, såsom vi sett1, utan att
lyckas förvandla det till ett exklusivt subjektivt fenomen. Den
dominerande hufvudtanken blir nu2, att allt omedelbart förnummet
— och ett dylikt datum är ju hvarje varseblifvet ting — just
såsom ett på detta sätt förnummet föremål måste utgöra ett innehåll
i medvetandet, ett " föreställningsobjekt". Medvetandet kan faktiskt
icke omedelbart förnimma något annat än sina egna förnimmelser.
Att tingen te sig som en af medvetandet oberoende värld kan
då icke onikullkasta denna viktiga sats. Den utgör ett exempel
på att sinneskunskapen icke besitter någon omedelbar eller
själf-evident sanningsgiltighet, utan måste underordnas tänkandet och den
kritiska reflektionen. Och för tanken blir det antagandet
oundgängligt att medvetandet i sin omedelbara uppfattning är begränsadt till
det egna medvetenhetsinnehållet. Tingen i sin omedelbarhet måste
därför, i strid med den sinliga uppfattningens intyg, anses utgöra
icke själfbestående föremål, utan ett innehåll i medvetandet, alltså
något eminent subjektivt. Därtill är att märka, att den
filosofiska subjektivitetsteorien, som sagdt, vida radikalare än de
empiriska naturvetenskaperna genomför sin grundtanke. Hvad dessa
subjektivera är egentligen endast tingens s. k. kvaliteter. Men den
kunskapsteoretiska tanken att allt omedelbart förnummet bildar
ett medvetenhetsinnehåll, resp. ett mer eller mindre rikt system
af subjektiva intuitioner, medför att alla tingets omedelbart gifna
bestämningar blifva subjektiva, om ock ej blott subjektiva. Icke
endast sinneskvaliteterna, utan äfven rumsbestämdheten,
ogenomträngligheten, diskretionen, tyngden, trögheten, tätheten, rörelsen,
massan o. s. v. få därför, n. b. för såvidt och i den mån de
framstå som omedelbara fakta (sinnesdata), karaktären af ett
medvetenhetsinnehåll. De blifva, kort sagdt, modi percipiendi. Och
beviset för denna sats reducerar sig ytterst till den enkla och
ovederläggliga grundtanken, att ingenting annat kan omedelbart
förnimmas än förnimmelser eller, fylligare uttryck, föreställningar.
Nu förnimmes tinget omedelbart — det varseblifves —, alltså utgör
det i sin omedelbarhet en modus percipiendi och ett i medvetandet
immanent innehåll.

1 S. 302 ff.

2 Jfr Filosofiska konturer, s. 142,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0392.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free