- Project Runeberg -  Kunskapslära /
387

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XVI. Erfarenhetskategorierna - A. Den yttre erfarenheten - 1. Ting

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

387

tets innehåll, såsom kraft utan att därmed påstå att ett egentligt
orsakssammanhang består mellan dessa båda led. De psykiska
funktionerna kunna vara blotta parallelfunktioner till ett motsvarande
transsubjektivt skeende, hvarvid en specifik psykofysisk kausalitet
blir följden1. Ej häller behöfver det ligga i kraftens begrepp
att den skall vara orsak i begreppets egentliga bemärkelse eller
ett skeende, som åstadkommer någon förändring i en gifven
ordning. Orsak och värkan utgöras strängt taget alltid af
förändringar, alldenstund det icke finnes tillräcklig anledning att utan
sådana alls tänka sig ett egentligt orsaksförhållande. Att vissa
krafter äro orsaker i egentlig betydelse är ock obestridligt2, men
däraf följer icke att alla äro sådana, t. ex. icke de s. k.
attraktionskrafterna, enär det icke ligger någon rimlig mening i att tänka sig
dessa som förändringar eller skeenden. Attraktionen utgör fastmer
ett rätt och slätt bestående förhållande, ett slags evig "rapport"
mellan de hvarandra attraherande massorna. (S. 369, noten.) Kraft
i den allmänna bemärkelsen af "Leistungsfähigkeit" kan emellertid
icke vara en blott föreställning. Ty vare sig man fattar kraft
på ena eller andra sättet, så är den af en effektivitet, som man
förgäfves söker härleda uteslutande ur medvetandet och dess
föreställningar. Det må vara psykologiskt sant, att föreställningen kraft
ursprungligen är "eine dem Muskelgefühl nachgebildete
Abstrac-tion" 3, men då den, utbildad till vetenskapligt begrepp, afser
att tillfredsställa krafvet på en tillräcklig grund till händelserna
i vår värld, och medvetandet ensamt omöjligen kan vara en dylik
causa vera, så blir kraft en objektiv faktor eller ett transsubjektivt
attribut, sammanfallande med den egenskap att åstadkomma effekter
— ordet taget i vidaste bemärkelse — som vi nödvändigt måste
förutsätta redan i och med antagandet af en transsubjektiv
värklighet, hvilken ju ponerats för att förklara det variabla något, som
framträder i medvetandets föreställningsinnehåll.

Något motsvarande gäller om energien. Såsom aktuell röjer
sig denna i ett bestämdt mekaniskt arbete med ty åtföljande
kvantitativ ekvivalens mellan leden i denna energiomsättning. Huru

Bedingungen ist die Kraft". Den vidaste bemärkelse i hvilken naturvetenskapen tager
kraft hänför sig, som bekant, till "en förändring i en kropps tillstånd af rörelse eller
hvila".

1 Se därom preliminärt Wundt, Naturwissenschaft und Psychologie, S. 75 ff.

2 Ofta definieras i enlighet härmed kraft som orsak till en tillståndsändring.

3 Auerbach, a. st., S. 38.

4 Ibid.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0403.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free