- Project Runeberg -  Kunskapslära /
406

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XVI. Erfarenhetskategorierna - A. Den yttre erfarenheten - 1. Ting

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

406

sfärer till individuella helheter vittna därom. Det transscendenta
måste i enlighet härmed anses vara en af immanent
åtskilnadsbe-stämdhet kännetecknad realitet. Tingens ogenomtränglighet och
effektivitet i öfrigt häntyda på, att deras transfenomenella korrelat
besitter kraft, resp. energi. Massan röjer, att samma transscendenta
värklighet bildar ett ur någon synpunkt konstant och oförstörbart
helt. Rörelsen slutligen framtvingar antagandet, att den utgör en
förändringens och skeendets ordning eller, med ett ord, en process.

Den kunskapliga giltigheten af dessa antaganden kunde
ingående pröfvas efter de grundsatser, som förut användts vid
pröfningen af antagandet af en transscendent realitet1. Kriteriet på
deras sanning ligger i den empirisk-logiska exakthet eller
korrekthet, som utmärker det förnimmande, hvilket antager och ponerar
dem. Äfven här blir den tillräckliga grundens lag den
dominerande subjektiva (logiska) kunskaps- och sanningsprincipen. Så
kunna vi icke förstå t. ex. tingens rörelser och förändringar utan
att förutsätta förändring äfven hos deras transscendenta
komplement. Visserligen kunna vi ej närmare angifva huru denna
transscendenta förändring är beskaffad, men det helt abstrakta antagandet,
att någon förändring — om ock ej en röVefeeförändring — försiggår
äfven inom det metafysiska området, blir oundgängligt, då vi omöjligen
kunna förutsätta att den fenomenella förändringen har sin grund i
det absolut oföränderliga. Härtill kommer de ponerade transscendenta
bestämningarnas samstämmighet med kunskapens objektiva
grundförutsättning: värklighetens egenskap att bilda ett inom sig
sammanhängande helt, ett antagande, som visst icke saknar
erfarenhetsbekräftelse. Då nu icke-jaget framkallar och liksom insätter i vårt
medvetande fenomenella föreställningar sådana som figurabilitet2,
diskretion, rörelse, storhet (mått) m. fl., så har man i kraft af nämda
objektiva förutsättning rätt att i de korrelata fenomenbilderna se
tecken och symboler på en motsvarande transscendent ordning.
Hela fenomenvärlden blir ur denna synpunkt en stor symptomatologi,
som lär ett genomgående sammanhang mellan det fenomenella
och det transfenomenella. Och faran att denna korrespondens kunde
vara ett blott illusionens villande bländvärk minskas i samma grad
de antagna transscendenta attributen äro abstrakta. Här är ej
häller fråga om andra än dylika hyperabstrakta bestämningar. Den
farligaste instansen mot deras sanningsgiltighet är deras
subjektivitet. Naturligtvis äro de subjektiva, ty allt förnummet är ur en
synpunkt subjektivt. Men de behöfva icke anses vara blott eller

1 S. 331; jfr s. 277 ff.

5 S. 379.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:41:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kunskap/0422.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free