- Project Runeberg -  Kunskapslära /
412

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XVI. Erfarenhetskategorierna - A. Den yttre erfarenheten - 2. Mångfald

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

412

ning växlar, måste äfven förändringen återföras till objektiva
grunder. Att själfständigt aktualisera mångfaldsåskådningen och
afgöra, att ett mångfaldsmoment eller föremål skall te sig just här,
ett annat där, samt nu i det läget, i ett följande ögonblick i ett
annat, öfverstiger helt och hållet det rena medvetandet kapacitet. —
Uppfattningen af en gifven mångfald utgör alltså, liksom
uppfattningen af tinget, ett kompliceradt resultat af
subjektiva och objektiva faktorers samvärkan. Därmed är ock
sanningsgiltigheten af vår mångfaldsuppfattning afgjord. Då vi varseblifva
t. ex. en mångfald lysande punkter på himlahvalfvet, så är denna
en eminent sann uppfattning, alldenstund mångfalden här närmast
intet annat är än en medvetandet tillhörig samt af detta aktuelt
förnummen åskådningsmångfald. Och antagandet att medvetandet
icke skulle sant förnimma sitt eget åskådningsinnehåll innebär
en orimlig negation. Men det objektiva, som medbestämmer själfva
den aktuella mångfaldsåskådningen, kan själft icke åskådas, utan
endast tänkas. Ar då den gifna mångfalden i vår fenomenvärld
betingad af mångfald jämväl inom det transscendentas sfär? —
se där den närmaste följdfrågan. Och till denna sluter sig osökt
spörsmålet om den gifna, sinnesförmedlade åskådningsmångfaldens
uppkomst. Om det förhåller sig så, att det transsubjektiva
utgör en diskret mångfald, huru kan då denna manifestera sig i"
vår faktiskt gifna åskådningsmångfald, då den objektiva mångfalden
måste förmedlas genom sådana mellanled, som våra sinnesapparater,
närver och vår hjärna? Erfarenhetskategorien mångfald öfvervisar
alltså på de båda grundfrågorna: är jämväl det transsubjektiva af
diskret och mångfaldsbestämd konstitution, och huru betingar denna
objektivitet det subjektiva fenomenet mångfald, specielt
åskådningsmångfalden? Redan här kunna vi emellertid framhålla att själfva
motsatsen mellan medvetandet (subjektet) och den transsubjektiva
värkligheten innebär mångfald (tvåfald). Och att det transsubjektiva
i sin ordning icke kan vara ett alldeles mångfaldslöst eller absolut
diskretionsfritt kontinuum framgår däraf, att det då icke skulle
kunna tvinga medvetandet till någon uppfattning alls med mångfald
som innehåll. Nu utgör dock t. ex. den gifna simultana
åskådningsmångfalden af ting lika många i förhållande till hvar andra
afgränsade sensationsgrupper eller "komplexioner" (Herbart) af
sinnesförnimmelser. Men ett enda så att säga eleatiskt föremål kan
omöjligen tänkas framkalla denna mångfald. Ett sådant kunde
visserligen antagas liksom uppföra sig på olika sätt i förhållande till
medvetandet, men själfva denna olikhet i uppförandet måste hafva sin
tillräckliga orsak (om vi för öfrigt få förutsätta att värkligheten

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:12:43 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0428.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free