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(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
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Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XVI. Erfarenhetskategorierna - A. Den yttre erfarenheten - 3. Sammanhang

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die Orte, in denen er sieh später befindet, mit denen vergleichen,
in denen er vorher war, und mit der Unterscheidung dieser Orte
muss sich zugleich der Gedanke verbinden, dass es derselbe Körper
sei, der erst in A, dann in B, dann in C u. s. f. war. Es liegt
nun am Tage, dass uns diese Yergleichung nicht möglich wäre,
wenn entweder kein Wechsel der Vorstellungen in uns stattfände,
oder wenn wir andererseits die wechselnden Vorstellungen in der
Erinnerung festzuhalten nicht im Stand wären. In jenem Fall
könnten wir sie nicht vornehmen, weil in unserer Vorstellung von den
Dingen sich nichts verändert hätte, weil uns mithin gar keine von
einander verschiedenen Erscheinungen als Stoff der Vergleichung
gegeben wären; in diesem nicht, weil wir beim Eintreten der
späteren Vorstellungen die früheren vergessen hätten, weil also zwar
ein Wechsel der Erscheinungen stattfände, aber diese
aufeinanderfolgenden Erscheinungen nicht zusammengebracht, nicht aneinander
gemessen und als verschiedene in der Form der Aufeinanderfolge
zusammengeschaut werden könnten. Ist nun auch der Wechsel
der Vorstellungen schon durch den der äusseren Eindrücke gegeben,
so beruht doch das Festhalten der wechselnden Vorstellungen in der
Erinnerung auf der psychischen Natur des Menschen; und ebenso
rührt es von ihr her, dass sich uns die wechselnden Vorstellungen
in eine Zeitreihe ordnen"1.

Den betydelse, sammanhangets kategori äger för vår
erfarenhetsvärld, förtjänar att med några ord särskildt framhållas. Icke
mindre än sju olika sammanhangsformer äro berörda i det
föregående. Man tänke sig allt detta bundna upplöst, och erfarenheten
blir, i stället för det stora sammanhang den bildar, ett ordningslöst
kaos. Först genom sammanhangets kategori blir erfarenheten ett
system. Vid en flyktig anblick ter sig världen visserligen som ett
slags kaotisk oordning, men för den något djupare inträngande
uppfattningen framstår den som ett sammanhängande helt. Med detta
hela har man då att förstå icke blott ett utåt mer eller mindre
skarpt begränsadt eller strängt slutet inbegrepp, utan ock en inom
sig sammanbunden, enhetsbestämd totalitet. Det rena
erfarenhets-sammanhanget är dock, som anfördt, af en viss lös beskaffenhet; det
har alltjämt något af blott och bar koexistens och successivitet
öfver sig; det bildar en formell enhet. Ett sannskyldigt eget och
inre realsammanhang anträffas icke inom erfarenhetsvärlden. Men
onekligen förebildar dennas sammanhang de strängare
sammanhangsformer, hvilka förståndet tänker sig inom det transscendentas

1 Zulley, Vorträge u. Abhandlungen, 2:e Samml., S. 504 ff.

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