- Project Runeberg -  Kunskapslära /
421

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XVI. Erfarenhetskategorierna - A. Den yttre erfarenheten - 3. Sammanhang - 4. Förändring

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

421

närmare bestämdhet är detta själft? Först i ett följande kapitel1
upptaga vi dessa grundfrågor till besvarande.

4). Förändring.

Det återstår att till fortsatt2 undersökning upptaga den sista
af erfarenhetens fyra grundkategorier, nämligen förändringen,
betraktad ur diskretionens synpunkt.

Ur denna är det utmärkande för förändringen att den innebär
en ordning eller ett sätt att existera, som låter nya bestämningar
successivt framträda hos ett föremål3. Utan allt sammanhang kan
denna succession dock icke vara redan af den anledningen att den
förutsätter ett jämförande medvetande, för hvilket det nya ter sig
såsom nytt i förhållande till den föregående ordningen. Om man
med tillstånd förstår sammanfattningen af ett tings bestämningar
och relationer i ett visst ögonblick, kan denna ett föremåls tillvaro
i successivt framträdande bestämningar på samma gång kort och
fylligt angifvas som dess öfvergång från ett tillstånd till ett annat.
I och med att ett ting förändrar sig manifesterar och förvärkligar
det alltså en sammanhängande följd af mer eller mindre olika
existenssätt, hvarvid det succesive liksom introducerar dessa i aktualitetens
värld. För en förändring är det dock icke nog att föremålet endast
företer en tidsföljd; det gör det för vår omedelbara uppfattning alltid,
äfven om det icke förändras. Därför äro ej tid och förändring
liktydiga begrepp. För att ett föremål skall kunna sägas förändras
måste det fastmer fylla tiden så, att det i hvarje motsvarande
tidsögonblick är till i nya tillstånd och relationer. Tidsföljd och
hän-delseföljd (förändring) erbjuda dock så tillvida en parallelism att
intet ögonblick är identiskt med ett annat och ej häller något led
i en förändring identiskt med ett förutgående eller ett efterföljande.
Äfven är att erinra om att all förändring för oss, och framför allt
enligt vår omedelbara uppfattning, försiggår i tiden. Den senare är,
såsom Kant betonat, en åskådning, hvilken bestämmer allt vårt
förnimmande.

1 Kap. XVIII.

2 Jfr a. 416.

3 "Veränderung, yttrar Kant (K. d. r. V., S. 175), ist eine Art zu exiatiren,
welche auf eine andere Art zu exiatiren eben deaaelben Gegenatandea erfolgt".
Hela framatällningen ibid. 175—191 innehåller många träffande uttalanden om
begreppet förändring.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:12:43 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0437.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free