- Project Runeberg -  Kunskapslära /
426

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XVI. Erfarenhetskategorierna - A. Den yttre erfarenheten - 4. Förändring

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

426

en rörelse är möjlig. Också erbjuda försöken till förklaring af den
kvalitativa förändringen intressanta olikheter l.

Den kvalitativa förändringen försiggår inom gränserna för vissa
skarpt mot hvarandra afränsade kvalitetssystem. Huru mycket en
färgkvalitet än må förändras och nyanseras, så blir den dock
aldrig något annat än en färg. Alla färger bilda då ett inom sig
slutet kvalitativt helt, och på motsvarande sätt förhåller det sig med
ljudens, lukternas, smakarternas etc. kvalitetssystem. Dessa öfvergå
aldrig i hvarandra, om ock t. ex. vissa ämnens smak och lukt
tendera att sammangå till en enda sensation. Inom hvarje dylikt
system, motsvarande ett bestämdt sinnesområde, förekommer däremot
en oändlighet af öfvergångar af ej blott kvalitativ, utan ock
kvantitativ natur. Den kvalitativa förändringen involverar alltså ännu
en grundform af förändring: den intensiva eller graduella. Alldeles
intensitetslös är visserligen icke häller rörelsen, men
omisskänneli-gast röjer sig den intensiva förändringen vid kvaliteternas
öfvergång från lägre till högre (resp. från högre till lägre) grader af
intensitet. Sin intressantaste form äger dock gradförändringen i
den form af förändring, som utgöres af utvecklingen. (Se nedan).

Tingens kvaliteter förete en obestridlig motsvarighet till de
olika sinnenas sensationer. Kvaliteterna uppfattas medels våra
sinnen, och utöfver den gräns, som är satt för dessas antal och
uppfattningsförmåga, är faktiskt ingen förnimmelse af kvalitativ
bestämdhet hos tingen möjlig. Redan denna omständighet låter
förmoda, att tingens kvaliteter egentligen äro af subjektiv
bestämdhet, en tanke som redan Demokrit gjorde gällande. Den
ytterligare reflektionen på denna möjlighet intygar ock, att de äro
af en utpräglad subjektivitetTingkvaliteterna utgöra inga tingen

1 Huru t. ex. Aristoteles tänkte sig saken se Zeller, Philos. d. Griechen, II;
II, S. 414 ff; jfr ibid., III: I, S. 179. Äfven Stoikerna "unterschieden, mit Aristoteles,
im Gegensatz zur mechanischen Physik [der Atomisten] von der räumlichen Bewegung
die qualitative Veränderung". Hekbakts Allgemeine Metaphysik § 224 innehåller en
lärorik utredning: "Von der Veränderung". Beträffande särskildt den kvalitativa
förändringen söker Herbavt begripliggöra denna med hjälp af sitt bekanta metodologiska
konstbegrepp : die Methode der Beziehungen. Ett sig kvalitativt förändrande
föremal är "nicht identisch, sondern es ist ein Vielfaches" (§ 229). Det är en
"Zugammenfassung von mehrern Realen", en "grupp", hvars substanser, resp. orsaker
"kommen und gehen". "Der Unterschied ist nur, dass die Ursachen successiv
kommen und gehen; denn ihr Zusammen mit der Substanz muss sich so vielmal ändern,
wie oft die Erscheinung sich anders und wieder anders darstellt". "Wenn das Reale
Erscheinungen tragen soll, so muse es in Gemeinschaft mit andern realen Wesen stehn;
und wenn die Erscheinung wechselt, so wechselt die Gemeinschaft".

2 Jfr s. 374 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0442.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free