- Project Runeberg -  Kunskapslära /
431

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XVI. Erfarenhetskategorierna - A. Den yttre erfarenheten - 4. Förändring

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

431

Då förändringen, uppfattad ur rent faktisk synpunkt, närmast
intet annat är än en af medvetandet själft sammanfattad succession
af speciella, sinsemellan olika läge-, grad- eller
organisationsföreställningar, så måste denna sida af förändringens faktum, d. v. s.
dess i en bestämd följd anordnade sammanhang, kunna adekvat
uppfattas. Medvetandet kommer härvid i grunden att förnimma
endast sitt eget värk eller något, som det själft inlagt i förändringen,
nämligen det element af kontinuum, denna innehåller. Den faktiskt
gifna förändringen är aldrig en alldeles sammanhangslös mångfald
eller ett blott aggregat af specialföreställningar, utan ett inom sig
relativt slutet helt i tidens dimension. Men den faktor, som här
framskapar enheten och sammanhanget är just medvetandet,
närmare angifvet, medvetandets "beziehende Thätigkeit". Då
sammanhanget i förändringen alltså är det sammanhang, medvetandet
själft insätter i den samma (i och med att det syntetiskt förnimmer
den), måste förändringen åtminstone i detta hänseende kunna sant
uppfattas af kunskapsförmågan.

Men näppeligen längre sträcker sig dennas kapacitet. Det
faktiskt gifna sammanhang, förändringen innehåller, utgör en blott
bråkdel af förändringens ytterst komplicerade hela. De i sig
diskreta delar, hvilka det af medvetandet stiftade sammanhanget
förbinder till ett samhörigt helt, äro af transsubjektivt ursprung och
hänvisa därför på en i egentligaste mening objektiv värklighet.
Huru skulle det dock vara möjligt att komma i besittning af
adekvat kunskap eller full sanning om detta transscendenta
korrelat till förändringen? Det enda vi kunna hoppas ernå är några
hyperabstrakta bestämningar om det transscendenta i dess helhet.
Men för en närmare föreställning om saken måste medvetandet
betjäna sig af den utväg, som består i en i någon mån åskådlig
konstruktion af den transscendenta förändringen, naturligsvis enligt
vissa logiska och metodologiska principer. Hvad som då resulterar
blir expressis verbis en — konstruktion. Att denna därjämte skulle
vara af adekvat sanningsöfverensstämmelse kan aldrig bevisas, men
alltid betviflas. —

Yi afsluta härmed den måhända alltför utdragna
undersökningen af den yttre erfarenhetens kategorier.

Vi hafva naturligtvis icke uttömt det rika ämnet, men frukta
att framställningen det oaktadt blifvit alltför vidlyftig. Att på
sina ställen en viss tankegångens upprepning förekommer är
däremot något, som knappast kan klandras, då den kunskapsteoretiska
behandlingen af de hithörande kategorierna synes böra innehålla
just de förekommande momenten: 1) en faktisk exposition af den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:41:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kunskap/0447.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free