- Project Runeberg -  Kunskapslära /
434

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XVI. Erfarenhetskategorierna - B. Den inre erfarenheten. Det individuella själslifvet och dess kategorier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

434

att öfverhufvud kunna uppfattas, och i samma mån den hänför sig till
ett yttre föremål och uttrycker en egenskap eller ett tillstånd hos
detta, så tillhör den i motsvarande grad det ijttre
erfarenhetsområdet. I den mån däremot den framstår som ett omedelbart
innehåll i medvetandet och refereras till detta i egenskap af en enkel
eller komplicerad funktion af detsamma, är den indragen inom den
inre erfarenhetens krets. I viss mening blir det således det sätt,
hvarpå erfarenhetsinnehållet lokaliseras (refereras), som blir
bestämmande för erfarenhetens art. Ett erfarenhetsfaktum måste hänföras
antingen till den yttre objektivitetens värld eller till subjektet.
Förskjutes det i den förra riktningen, kommer det att mer eller
mindre afgjordt tillhöra det yttre erfarenhetsområdet, tänkes det i
sin relation till det förnimmande subjektet och, närmare, såsom en
funktion af detta, faller det inom den inre erfarenhetens
sammanhang 1.

Som ett förmedlande led mellan det afgjordt yttre
erfarenhetsområdet och den inre erfarenheten kan för öfrigt det inbegrepp af
omedelbara data betraktas, som hänför sig till den egna organismen
och dess tillstånd. Under sådana förhållanden kommer
erfarenhetskunskapen att närmast återföra sig till tre hufvudföremål: 1) den
utomorganiska värkligheten eller yttervärlden i sedvanlig bemärkelse,
2) organismen och dess tillstånd samt 3) det egentliga själslifvet.
Men påtagligt är, att organismen strängt taget tillhör det yttre
erfarenhetsområdet, och faktiskt är det endast somliga af de dithörande
bestämningarna, t. ex. vissa af de inom-organiskt utlösta
sensationerna, som genom sin utpräglade känslobestämdhet hafva tendens
att inordna sig bland den inre erfarenhetens fakta. —

Den inre erfarenheten företer visserligen, såsom framhållits,
bestämda kunskapsföremål, men icke af den relativt fixa och
oföränderliga natur, som de yttre tingens. De psykologiska
föremålen låta sig icke häller utan förkonstling sammanfattas under en
enda kategori. Analysen uppdagar fastmer flere olika klasser af
inre data. Det är just dessa data och de grupper de bilda vi
nu hafva att uppmärksamma. Med andra ord: hvilka äro
dehufvud-fenomen, som möta inom den inre erfarenhetens område? Hvaraf
utgöres den rena psykologiens faktiska utgångsgrundlag ?a

a. Främst och otvifvelaktigast af ett visst omedelbart gifvet
innehåll, nämligen föreställningar, känslor och viljeyttringar. Den inre
erfarenhetens kunskapsorgan är det mer eller mindre introspektivt

1 8. 362.

’ Jfr Vid studiet af Wundt’s psykologi, a. 19 o. f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0450.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free