- Project Runeberg -  Kunskapslära /
437

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XVI. Erfarenhetskategorierna - B. Den inre erfarenheten. Det individuella själslifvet och dess kategorier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

437

van framhållet, men i än högre grad konstituerar det en successiv
anordning.

Redan sambandet mellan det förnimmande subjektet och dess
korrelativa innehåll bildar ett smw/iawsammanhang. Subjektet och
nämda innehåll utgöra nämligen olika moment i ett och samma hela.
Detta förhållande är icke utan sin betydelse för uppfattningen af
själs-lifvets enhet. Ty är det så, att medvetandets faktor i egenskap af
en konstant och i viss mening öfverindividuell enhet kan anses
beledsaga det varierande innehållet, häntyder denna omständighet på att
själslifvet utgör något mera än en blott summa af speciella
föreställningar och psykiska tillstånd. Att de aktuella föreställningarna
representera lika många specialmedvetanden är visserligen sant, men
frågan blir, huruvida dessa (näml. specialmedvetandena) i grunden icke
äro ett och samma i och för sig abstrakta medvetandes eller
subjekts konkreta yttringar, konkreta i den meningen att de förläna
det abstrakta medvetandet konkretion. Nekar man detta synes man
nödsakad att antaga ett alldeles nytt medvetande för hvarje särskild
medvetenhetsakt. Det är emellertid rimligare att förutsätta ett i
förhållande till dessa särskilda medvetenhetsakter preexisterande
subjekt, hvilket möjliggör deras uppkomst samt gifver dem
aktualitet och sammanhang. Huru skulle väl annars en föreställning alls
kunna uppkomma, då en creatio ex nihilo dock icke kan
accepteras? Nej, det korrelativa simultansammanhanget mellan
medvetandet och dess innehåll måste anses innebära ett samband mellan ett
relativt abstrakt, i antydd bemärkelse öfver- och förindividuelt,
men determinerbart subjekt af en viss permanens samt detta
subjekts funktioner, hvilka visserligen framkallas först på gifven
anledning, men icke existera såsom några i och för sig bestående
realiteter.

Ett simultansammanhag består vidare mellan de olika
inne-hållsommenten i hvarje totalföreställning. Så är en varseblifning
så godt som aldrig till den grad odifferentierad, att den icke företer en
mångfald af sammansättande psykiska element. Antag att man
betraktar en utsigt. Hvilken extensiv innehållsmångfald kan då
icke genom en enda åskådningsakt koncipieras, och huru heterogent
kan icke detta innehåll vara: berg, sjö, bostäder, människor o. s. v.
Härvid existerar uppenbarligen ett ytterst kompliceradt
simultansammanhang, ett slags "simultan association", till grund för
hvilken ligger det primärsammanhang, som Wund t betecknar som
sensationernas associativa sammansmältning. Äfven detta
sammanhang hänvisar på en strängare psykisk enhet än den blotta
koexistensens. Ty huru skulle väl varseblifningsföreställningen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0453.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free