- Project Runeberg -  Kunskapslära /
445

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XVI. Erfarenhetskategorierna - B. Den inre erfarenheten. Det individuella själslifvet och dess kategorier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

445

Dessa kategorier sammanfatta alltså själslifvets i erfarenheten
framträdande hufvudsidor. Men de omfatta naturligtvis en mängd
konkreta psykiska företeelser, om hvilka den speciella psykologien
har att gifva närmare besked. Dock är det icke meningen att
kategorierna skola läggas till grund för psykologien, utan denna
afleve-rerar snarare de nämda begreppen, då den studeras med aktgifvande
på de grundbestämningar hos själslifvet, som komma detta att
framstå som ett specifikt föremål för mänsklig kunskap. Men
visserligen är det intet som hindrar att utföra psykologien efter det
skema, som kategorierna och deras ordning bilda.

Olikheten mellan den gifna yttre värklighetens och det
omedelbara själslifvets kategorier är i ögonen fallande. Hvad som där
är ett yttre och mekaniskt bestämdt objekt är här ett subjekt,
lefvande i och genom bestämda inre funktioner; mångfalden på det
yttre området är äfven af annan natur än på själslifvets; där de
många föremålen, här leder den till tanken om ett varierande
system af psykiska funktioner; sammanhanget presenterar sig ock i helt
olika form — det utgöres inom naturområdet af ett inbegrepp af
lägen och lägeändringar, här däremot af ett enhetligt subjekts relation
till sitt innehåll och sina funktioner, resp. föreställningarnas,
känslornas och viljeyttringarnas samband sinsemellan och med sin korrelativa
enhetsprincip. Och i enlighet med allt detta blir hela den inre
erfarenheten af en vida mera så att säga innesluten och flyktig
bestämdhet, än den yttre erfarenhetsvärlden. Den senare representerar det
obegränsadt extensiva och är af en permanens, som tagit sig uttryck
i t. ex. principen om materiens oförstörbarhet. Det individuella inre
lifvet däremot är bundet inom ett psykiskt subjekts sfär, och hvad
är ytterst dettas funktioner annat än ögonblicksfenomen, en ideligen
varierande rytm af uppkomst och förändring, försvinnande och
undergång? Att alls ingen konstant faktor ingår i och medbestämmer
detta skeende vilja vi visserligen ej påstå, men i det stora hela
bildar det konkreta själslifvet en de hvarandra aflösande
ögonblickssituationernas ordning. Det är som en glidande serie af vågor, som
framgå genom det abstrakta jagets (den transscendentala
apper-ceptionens) smala genomgångsställe. Icke desto mindre är hela vårt
andliga lif (mera om detta s. 456 ff.) ytterst uppburet af de
individuella psykiska subjekten, och dessa i sin ordning afgifva åt
kunskapsläran de ofvan framanalyserade psykologiska
erfarenhetskategorierna.

*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:41:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kunskap/0461.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free