- Project Runeberg -  Kunskapslära /
450

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XVI. Erfarenhetskategorierna - B. Den inre erfarenheten. Det individuella själslifvet och dess kategorier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

450

skulle vara något annat än just det, som de äro för medvetandet,
är en orimlig paradox, hvilken bland annat innebär ett skiljande
från hvarandra af relationsled, som icke kunna reelt åtskiljas, ännu
mindre göras till utom hvarandra fallande bestämningar.

Om den inre erfarenhetens eller den omedelbara själfuppfattningens
sanning: Lange, Gesch. d. Material., Bd 2, S. 60. L. hyllar den extrema
åsigten att vi genomgående äga endast en fenomeneli uppfattning af oss
själfva. »Die Vorstellung von uns selbst bleibt unweigerlich Phänomen»
(ibid. 60, jfr 126 ff.). Samma grundåsigt förfäktar Cohen, se Lindheimers
Beiträge, S. 74, Anm. Däremot: Ueberweg, Logik, S. 101: »Die innere
Wahrnehmung oder die unmittelbare Erkenntniss der psychischen Acte und
Gebilde vermag ihre Objecto so, wie sie an sich sind, mit materialer
Wahrheit aufzufassen». »Wie wir uns ihrer bewusst sind, so ist ihr
wirkliches Sein.» S. 103: »Es sind hier nicht zwei Gebilde, zu
unterscheiden . . . sondern es giebt hier nur Ein mit sich selbet identisches Gebilde.»
Paulsen, Einl., S. 379, 394 ff: »Unser eigenes Innere ist im Bewusstsein,
wie es an sich ist.» Seydel, Schlüssel z. objekt Erk., S. 79,82,88,91,93.
Windelband, Gewissh. d. Erk., S. 85 ff., 79: »Die Objektivität der
Wahrnehmungen des inneren Sinnes beruht auf einer unmittelbaren Gewissheit
der Identität des Inhalts des vorstellenden und des vorgestellten Zustandes.»
Sigwart, Logik, Bd 1, S. 390 ff. Volkelt, Erf. u. Denk., S. 29: »Das
Wissen von meinen eigenen Bewusstseinsvorgängen ist absolut
selbstverständlich und eben darum jeder Bezweiflung entrückt»; jfr 54 ff. Yolkelts
kritiska utredning af »das Princip der intuitiven Selbstauffassung»
följer ibid. 531 ff. Jerusalem, Urtheilsfunction, S. 166: »Die psychischen
Vorgänge... erscheinen nicht, sondern sie sind so, wie sie erlebt
werden»; jfr ibid. 194 ff., där J. utförligt utvecklar sin åsigt om den
psykologiska kunskapens sanningsgiltighet. Wundt, Logik, II: II, S. 263.
Wartenberg, Probl. d. Wirk., S. 74. Zeller, Vortr., II, S. 483: »Es wäre
ein Widerspruch zu fragen, ob die Vorstellungen ... wirklich in uns sind,
die wir zu haben glauben; da in diesem Fall das Sein gar nichts anderes
bedeutet als im Bewusstsein Gesetztsein.» Dilthey, Einl., S. 502:
»That-saclie des Bewusstseins ist nichts Anderes als das, dessen ich inne werde.
Unser Hoffen und Trachten, unser Wünschen und Wollen, diese innere
Welt ist als solche die Sache selber.»

Det gäller emellertid att icke förblanda den omedelbara
erfarenhetsuppfattningen af medvetandet och dess innehåll med uppfattningen af
det transscendenta själslifvet (s. 335 ff.). Mera härom i kap. XIX, XXI.
Äfven inom själslifvets område måste, enl. vår åsigt, skiljas mellan
fenomen ocli väsen. Se Vid studiet af Wundts psykologi, s. 34, 30 ff.

Är den omedelbara uppfattningen af det inre lifvets fenomen
kunskapsteoretiskt säkerstäld i samma mån medvetandet låter
sig bestämmas af den goda viljan att låta faktum själft vara
norm, så blir den genom reproduktion förmedlade uppfattningen
giltig i samma grad erinringsföreställningarna kunna anses utmärka
sig för adekvathet. Men här är det anledning till en viss misstro,
ty minnet utmärker sig ju icke för någon genomgående trohet och
är ej häller så afgränsadt från fantasien att icke dennas bildningar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0466.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free