- Project Runeberg -  Kunskapslära /
453

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XVI. Erfarenhetskategorierna - B. Den inre erfarenheten. Det individuella själslifvet och dess kategorier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

453

fulla bestämdhet samt framstår med vaga konturer, bristande intensitet
och ett sväfvande innehåll, om hvilket man icke trygt kan påstå att det
är just det eller det, utan möjligen något annat, i samma mån växer
möjligheten att man "missminner" sig, och i samma grad blir äfven
erinringsföreställningens objektivitet tvifvelaktig. Det kan därvid lätt
hända att man lägger in annat i en dylik föreställning än hvad som
skulle hafva framträdt om reproduktionen varit af det fullgångna
slaget. Minnesillusioner kunna inspela eller ock kan erinringen så
förlora i innehåll, att man "minnes ingenting".
Erinringsföreställningarnas kunskapsteoretiska objektivitet betrakta vi alltså som
en funktion af deras psykiska utbildning och pregnans, och den tanke,
som ligger till grund för detta betraktelsesätt, är att de icke skulle
äga den utdaning, som består i deras tydlighet, liflighet och
innehållsfullhet, om de icke vore adekvata reproduktioner1.

Alla erinringsföreställningar äro dock icke af exklusivt individuell
natur. Vid de tillfällen, då två eller flere personer varseblifva
samma yttre föremål eller, annorlunda uttryckt, stå under ett och
samma objektiva varseblifningstvång, förefinnes möjlighet till en
lika reproduktion hos en större eller mindre mångfald af
förnimmande subjekt. Äfven erinringsföreställningarna kunna alltså stundom
utmärka sig för allmängiltighet. Och de erinringar, som äro af
en dylik extensitet, hafva i denna sin egenskap ett nytt,
ingalunda förkastligt kriterium på sin objektivitet. Ty reproducera flere
subjekt ett lika innehåll, så är det i hög grad sannolikt att denna
likhet har sin reella grund i det ett och samma objektiva tvång,
som determinerar de olika subjektens reproduktioner. När då
objektiviteten själf grundlägger en lika reproduktion, så är det ock antagligt
att erinringsföreställningarna utmärka sig för adekvathet, ty huru
skulle likheten bättre kunna förklaras än genom antagandet af de
reproducerade föreställningarnas adekvathet i kraft af deras
gemensamma objektiva determination ?

Om erinringsföreställningarnas sanning: Leclair, Beiträge, S. 24—25.
Windelband, Gewissh. d. Erk., S. 87. Sigwart, Bd 1, S. 394 ff. »Es
ist zuletzt nur der bewusste, nach allen Seiten continuierliche und über-

1 Ett annat beaktansvärdt moment framdrager Geünq, Das Problem d.
Gewissheit, S. 147—148. Han yttrar: "Wir erfahren oft, dass uns die Erinnerungen täuschen.
Die Prüfung ihrer Wahrheit ist allemal der feste und übereinstimmende
Zusammenhang, in dem wir sie zu wiederholen vermögen... Ebenso sind wir einer Erinnerung
um so gewisser, je notwendiger dieselbe im eigentlichen Zusammenhang erscheint.
Daher sind uns gewöhnlich die Erinnerungen an das Nächstvorhergegangene am
sichersten, weil sie in dem gegenwärtigen Bewusstsein die stärksten Bindeglieder
bilden ... Wir vertrauen lediglich dem continuierlichen Zusammenhang .. .*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:41:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kunskap/0469.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free