- Project Runeberg -  Kunskapslära /
457

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XVI. Erfarenhetskategorierna - Det öfverindividuella andliga lifvet. Den objektiva anden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

457

den naturligtvis icke identisk med samhällsutvecklingen, utan utgör
en ideell reflex af den rationella kulturen i dess helhet. Öfver
individen står samhället, öfver detta kulturen, den senare allt mer
syftande till öfversocial universalitet, något som framgår af t. ex. de
vetenskapliga teoriernas, de allmänmänskliga etiska idealens och den
internationaliserade rättens tendens att bilda en mänsklighetens
gemensamma egendom. Den objektiva anden blir för såvidt det
realiserade objektiva förnuftet i historien.

Obestridligt är att inom alla dessa lifssfärer af vare sig social
eller öfversocial karaktär ett andligt innehåll utvecklas. Och ej
mindre visst är, att detta är af allra största betydelse för individerna
själfva. Lika litet som dessa formera en blott summa af enheter

— de ingå fastmer som integrerande delar i vissa samhälleliga
helheter — sakna de en andlig atmosfär. De lefva faktiskt i en miljö af
objektiveradt ideelt innehåll, hvaraf de för öfrigt icke blott taga,
utan till hvilket de äfven gifva. En fullständig redovisning för detta
andliga kapital är dock här omöjlig. Men hela den nu antydda
kulturidealismen kan anses tillhöra den objektiva andens
väsen1.

Hvilken grad af sanningsgiltighet besitter själfva vår kunskap
om denna underbara objektiva ande? Kunskapsobjektet utgöres
här, som framhållet, af ett bestämdt innehåll. Då detta dock
icke är af i egentlig mening transscendent natur och, vidare, ej
häller något annat i sig än hvad det är för oss, så är nämda
innehåll principielt tillgängligt för sann uppfattning. Så kan visserligen
t. ex. en lagbok behöfva att kommenteras, men i samma mån
textinnehållet otvetydigt och motsägelselöst koncipierats och framstälts
kan det icke betyda något annat än just det, som vi anse och inse
det betyda, under det inom det transscendenta området motsatsen
mellan "an sich" och "für uns" blir en ständig källa till tvifvel och
ovisshet.

Studiet af den objektiva andens innehåll betjänar sig
emellertid såsom naturligt är af sina särskilda metoder, och den
kunskapliga giltigheten blir ock af en motsvarande specifik karaktär.
Alldeles omedelbart låter sig innehållet icke uppfattas — de
vetenskaper, hvilka äga detta till objekt, äro "die Geisteswissenschaften"

— utan det måste studeras medelhårt, nämligen i och genom ett
objektivt material och, närmare angifvet, på grundvalen af gifna
fakta, intyg eller dokument af ett eller annat slag, t. ex. litterära ur-

1 Jfr förfcs skrift Kulturidealism, s. 39 o. f., samt förevarande arbete kap.
XIX: Psykisk kausalitet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0473.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free