- Project Runeberg -  Kunskapslära /
461

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XVI. Erfarenhetskategorierna - C. Den s. k. rena erfarenheten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

461

tets, den erfarande individens, sida. Dessa tillsatser äro af flere
olika slag, och Avenarius exponerar dem i korthet ibid. 29 ff.
Bland dem märkas de "intellektualformala" tankebestämningarna,
t. ex. substans- och kausalitetsbegreppen. Den originella uppgift
han föresatte sig redan i förevarande arbete framgår för öfrigt
tillräckligt tydligt af följande uttalande: "In unserer Zeit ist die
Reinigung von der mythologischen Beimischung nahe daran vollendet
zu werden; die Reinigung der Erfahrung von anthropopathischen
Zusätzen wird wenigstens angestrebt. Dagegen dürfte die Frage,
ob aus dem Inhalt des Erfahrenen gleicherweise die Zuthat der
"apriorischen Verstandesbegriffe" entfernt und damit die reine
Erfahrung hergestellt werden solle und könne, hiermit, meines
Wissens, zum ersten Male als solche gestellt" (ibid. 31).

Avenarii härmed citerade Prolegomena äro åberopade i
förordet till hans hufvudvärk, Kritik der reinen Erfahrung, där
uppgiften emellertid är vidgad. Kritiken afser nämligen "alles theoretische
Verhalten überhaubt — alltså äfven erfarenheten såsom specialfall
— als Folgen einer einzigen einfachen Voraussetzung aufzufassen"1.
Här är alltså i själfva värket fråga om "eine allgemeine Theorie
der Erkenntniss", dock med tonvigten alltjämt på "die Theorie der
Erfahrung"2.

Liksom Kant låter grundfrågan: "huru äro syntetiska
omdömen a priori möjliga?" bestämma undersökningen i Kritik der reinen
Vernunft, så låter Avenarius en analog fråga: "in welchem Sinn
und Umfang können überhaupt Bestandtheile unserer Umgebung als
Voraussetzung der Erfahrung angenommen werden?" bli
bestämmande för undersökningen i Kritik der reinen Erfahrung (Bd 1).
Därvid utgår han från grundantagandet att erfarenheten återför
sig till en relation mellan "die Umgebung", resp. " die
Umgebungs-bestandtheile" — betecknas med bokstafven R (Reiz) — och
individen, resp. individerna, samt att den kommer till uttryck i ett
eller annat erfarenhetsomdöme, resp. "gemachten Aussagen", dessa,
som af Avenarius betecknas med bokstafven E och äfven
karaktäriseras som "E-Werte". "Immer nehmen wir an: uns örtlich
gegenüber einerseits eine Umgebung mit mannigfaltigen Bestandtheilen,
andererseits menschliche Individuen mit mannigfaltigen Aussagen;
und die Umgebungsbestandtheile als Voraussetzungen des
Ausgesagten"3. Erfarenheten och särskildt den rena erfarenheten framstår

1 Vorwort.

2 Ibid. S. 6—8.

3 Ibid. S. 12. Jfr hvad Avenarius (i det åberopade förordet) tallar det första
empiriokritiska axiomet. Detta lyder: "Jedes menschliche Individuum nimmt ursprung-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:41:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kunskap/0477.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free