- Project Runeberg -  Kunskapslära /
463

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XVI. Erfarenhetskategorierna - C. Den s. k. rena erfarenheten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

463

förstås utan en alltför vidlyftig kommentar, späckadt som det är,
i likhet med hela framställningen i Kritik der reinen Erfahrung,
med nybildade termer. Hufvudsaken är emellertid att alla sådana
omdömen äro rena erfarenhetsomdömen, hvilka omedelbart hänföra
sig till och liksom härröra från en eller annan varseblifven "sak" —
"E-Werte [sind alle], welche in der Form von ’Sachen’ setzbar
angenommen werden"1 — eller, såsom det på ett annat ställe heter:
"das charakteristische Moment der ’Erfahrung’ lässt sich jedenfalls
als eine sehr nahe Verwandte der auf die ’Sache’ bezogenen
Wahrnehmung bezeichnen"2.

Den rena erfarenheten — hvilken för öfrigt ingår som moment
i "die abhängige Vitalreihe", under det systemet C:s förändringar
bilda "die unabhängige Vitalreihe" — innehåller alltså endast det,
som är gifvet genom erfarenhetsföremålet själft, det senare må vara
en "sak" eller en "tanke" (föreställning) i egenskap af "Seiendes"3.
"Sofern in dieser Gegenüberstellung das ’Individuum’ bei der
’Wahrnehmung’ immer mehr das ’blos Hinnehmende’ wird, scheint also auch
die ’Wahrnehmung’ selbst in die Modifikation der ’Erfahrung’
überzugehen: dem ’Nehmenden’ gegenüber erscheint die ’Sache’ als das
Gegebene, während die ’gegebene Sache’ als das seine ’Aktivität für
sich’ besitzende ’Seiende’, dem ’passiven Zuschauer’ gegenüber, als
die Thatsache erscheint: nämlich als ’Thatsache der Erfahrung’"4.
Eller enklare: då det är fråga om erfarenhet, så vet eller känner sig
individen "nicht als Einen, der das, was er als ’Erfahrung’ aussagt,
’erdenkt’, ’erdichtet’, ’erfindet’, ’fingiert’ u. dgl., sondern als Einen,
der, soweit er eben nur ’Erfahrender’ ist, dasselbe einfach ’vorfindet’
— und es in der Aussage eher nur ’mitteilt’ (’erzählt’, ’beschreibt’,
’konstatiert’5).

Inbegreppet af rena erfarenheter bildar ett empiriskt
"världs-begrepp"6. Detta är enligt Avenarius icke blott den ursprungliga
och naturliga utgångs- och stödjepunkten för alla andra
världsbegrepp, t. ex. de genom det vetenskapliga tänkandet eller
"spekulationen" utdanade, hvilka äro "variationsfenomen" af det
ursprungliga 7, utan äfven det slutbegrepp, låt vara i idealt renad form, som

1 Ibid., S. 364.

2 Ibid., S. 353.

s Ibid., S. 365.

4 Ibid., S. 356.

6 Ibid., S. 352.

6 Ibid., S. 376.

7 hvilket senare är det sannskyldiga "universalbegreppet". "Die historisch
entwickelten ’Weltbegriffe’, heter det vidare, sofern diese aus einer Verbindung des
Universalbegriffes mit Beibegriffen bestehen, sind als individuelle zu bezeichnen" (ibid., S.379).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0479.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free