- Project Runeberg -  Kunskapslära /
464

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XVI. Erfarenhetskategorierna - C. Den s. k. rena erfarenheten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

464

det är framtidsvetenskapens uppgift att restituera, alltså ett
världsbegrepp "mit Beibegriffen vom Werte Null"1. Detta skall ske
genom "progressiv elimination"2 af de icke-empiriska beståndsdelarna
och så, att det slutliga världsbegreppet så mycket som möjligt blir
ett uttryck för den rena erfarenheten i dess såväl syntetiska som
analytiska form. Det heter i enlighet därmed: "Die definitive
’Lösung’ des ’Welträthsels’ ist nur durch einen ’Weltbegriff’
denkbar, welcher vollständig dem synthetischen und dem analytischen
Begriffe reiner Erfahrung entspricht"3. Det är alltså en
pendelrörelse, som försiggår. "Zuerst enthielte der ’Weltbegriff’, nur
’Seiendes’, welches ’erfahren’ wird oder ’erfahren’ wurde, bez.
’erfahren’ werden kann. Sodann würde es ’Nicht-Erfahrenes’ im
’Weltbegriff’ geben, welcher, demgemäss zweierlei ’Seiendes’ enhielte:
’empirisches’ und ’nicht-empirisches’. Endlich würde durch das
vollständige Ausscheiden des ’Nicht-Erfahrenen’ aus dem ’Seienden’
der ’Weltbegriff’ sich wieder ausschliesslich auf ’Erfahrenes’
beschränken"4.

I öfverensstämmelse med denna rena empirism fastställer
Ave-narius beskrifvandet såsom den ideala vetenskapliga metoden och
uppgiften5. Det är den deskriptiva empirismen såsom konsekvens
af den rena erfarenhetens doktrin.

Avenarius betecknar den rena erfarenhetens ståndpunkt såsom
den empiriokritiska6. Motsatsen till ren erfarenhet blir den genom
introjektion ("Einlegung") liksom förorenade och förfalskade. Sin
introjektionsteori har Avenarius närmare utfört i skriften Der
menschlische Weltbegriff, 1891, S. 25 ff., 77 ff.: "Zur Ausschaltung
der Introjektion".

En ingående värdering och kritik af den rena erfarenhetens
teori anse vi ej behöfligt att vidfoga7. Den kunskapsteoretiska
hufvudbetydelsen af densamma ligger däri, att den energiskt leder upp-

1 Ibid., S. 388.

2 Ibid., S. 403 ff.

3 Ibid., S. 411.

4 S. 406. Jfr Der menschliche Weltbegriff, Vorwort, S. XII.

5 K. d. r. E., Bd 2, S. 332: "Nur deskriptive Aussagen, aber vollständig,
genau und einfach".

6 Bd 1, S. 11.

7 Jfr förf:s afh. Om erfarenheten, S. 27 ff., samt Liebmann, Klimax der
Theorien, S. 76, Volkelt, Erfahrung und Denken, Abschn, 2, Riehl, Einführung, S. 68—69,
244 ff., Kritic., II: Th. 2, S. 45, 61. Bartmann, Grundpr. d. Erk.-theor., S. 53 ff.,
Wundt, Logik, I, S. 409. Till kritiken af Avenarius’ "empiriokriticism": Jerusalem,
Die Uhrtheilsfunction. S. 235 ff., Wundt, Über naiven u. kritischen Realismus, i Phil.
Stud., Bd 13, S. 1 ff., 323 ff. Höffding, Mod. Filos., S. 105.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:12:43 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0480.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free