- Project Runeberg -  Kunskapslära /
504

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XVIII. Empirisk transscendens. De transscendenta naturkategorierna - 2. Mångfald

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

504

konstituera individens sinnevärld, huru skulle väl dessa kunna
frambringas af en enda, absolut kontinuerlig substans1? Och själft kan
medvetandet icke frambringa dem. Det senare liknar ett homogent
medium, som recipierat’ och liksom släpper igenom intrycken från
den transsubjektiva värkligheten i enlighet med deras formella natur,
på samma gång det naturligtvis äfven påtrycker dem en specifikt
subjektiv prägel. Det receptiva medvetandet utgöres egentligen af
det från allt innehåll befriade eller rena medvetandet, och att detta
skulle vara något annat än en enkel, alltigenom likartad "
receptiv-förmåga" har man ingen anledning att antaga. Medvetandet är
visserligen ock af en viss själfvärksamhet, men det är först det
konkreta, d. v. s. det ett bestämdt innehåll ägande medvetandet,
som förmår prestera vissa handlingar, t. ex. de, som återföra sig
till dess " beziehende Thätigkeit". Detta har då den mer eller mindre
rika mångfalden af föreställningar, incl. varseblifningar redan gifven.
Ätt denna gifna mångfald utgör en subjektiv reflex af en objektiv
sådan blir så mycket nödvändigare att antaga som i motsatt fall
medvetandet borde besitta förmågan att af sig själft ändra sin
varseblifningsvärld såväl extensivt, som intensivt och kvalitativt.
Detta konststycke kan det dock icke värkställa. Under sådana
förhållanden återstår endast att förutsätta, att mångfalden af
fenomenbilder är liksom insatt i medvetandet, och då berättigas man
äfven att från den subjektiva mångfalden af varseblifningar sluta
till en objektiv sådan — dock utan att på samma gång kunna
afgöra huru denna transsubjektiva mångfald är närmare beskaffad.
Endast så mycket kan antagas att transscendensen icke — lika
litet som den faktiskt gifna yttre värkligheten — bildar ett
alltigenom kontinuerligt helt eller en eleatisk enhet.

Fenomenbilderna, de många, växla. Deras växling är dock
ingen funktion af subjektet själft, utan väsentligen af den
objektiva realitetens förändringar. Men huru skulle en alltigenom

1 Zeller framhåller med rätta (Vorträge und Abhandlungen, Samml. 2, s. 522):
"Stammt der Inhalt der Wahrnehmungen von dem Eindruck der Dinge her, die
wir wahrnehmen, so muss auch die Mannigfaltigkeit dieses Inhalts von der
Mannigfaltigkeit der Eindrücke herrühren: wir hören nur deshalb verschiedene Töne und sehen
nur deshalb verschiedene Gegenstände, weil unser Ohr und unser Auge bald von
anderen Eindrücken berührt werden. Ebenso ändert sich der Inhalt unserer
Wahrnehmungen nur deshalb, weil die äusseren Eindrücke wechseln. Der Eindrücke können
es aber nur dann viele und verschiedene sein, wenn sie von verschiedenen Dingen
ausgehen; die Eindrücke können nur dann wechseln, wenn diese Dinge sich verändern.
Die Vielhet und Veränderung hat mithin ihren Sitz nicht bloss in unserer Vorstellung,
sondern ebenso in den Gegenständen, auf welche sie sich bezieht".

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0520.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free