- Project Runeberg -  Kunskapslära /
553

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XVIII. Empirisk transscendens. De transscendenta naturkategorierna - 3. Realsammanliang. Förändring. Kausalitet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

553

tidpunkter, tillhörande det förflutna eller framtiden. Dessa äga
dock ingen annan realitet än den, hvilken bevarats i, resp. är
förbehållen framtiden genom det just aktuella världstillståndet. Men
i detta äro äfven det förflutna och tillkommande så till vida
fullständigt inkorporerade som det enligt ekvivalenslagen är samma
energikvantum, som omsätter sig under all förestäld regressiv och
progressiv evighet1. —

Därigenom att kausaliteten, som framhållet, egentligen utgör en
ordning, hvilken är inkorporerad i den substantiella värkligheten,
återför den sig ytterst till substanserna såsom en bestämning hos dessa.
En sats lyder ock: "ingen kausalitet utan substantialitet (Herbakt).
Denna har sin fulla giltighet i den meningen, att substanserna äro
orsakernas bärare eller, exaktare, substanserna i ett visst tillstånd
(rörelsetillstånd) äro de egentliga orsakerna. Då kausaliteten i och
för sig endast är en abstrakt form, måste den hänvisa på något reelt
subjekt, och detta är just den substantiella värkligheten. Emellertid
äro substans och kausalitet bestämbara äfven som tvänne skilda
begrepp. De tillgodose olika tankekraf, låt vara att dessa
konvergera mot en och samma enhetspunkt. Hvilken är då hufvudskilnaden
mellan substans- och kausalitetskategorierna?

Den måste framgå ur begreppens definition. Substans är den
själfexisterande realitet, tanken fordrar vid den regressiva
reflek-tionen på den fenomenelia värkligheten och dess osjälfständighet.
Äfven kausalitet är ett regressivt begrepp, hvilket emellertid har sin
utgångspunkt i det speciella förhållande, som förändringen konstituerar.
Omedelbart innebär kausalitet icke något kraf på en själftill varan de
eller obetingad grund, utan endast en fordran på en grund öfverhufvud
till inträdda förändringar. Icke häller har kausalitetsbegreppet något
specielt samband med fenomenalitetsbegreppet, utan hvarhälst en
förändring försiggår, det må vara inom fenomenets eller substansernas
värld, kräfver förståndet en orsak. Båda äro följaktligen
specifikationer af begreppet grund2, men i ena fallet är dettatillämpadt på
det fenomenelia varats faktum, i andra på blifvandets öfverhufvud.
Fenomenet kan icke existera utan ett substantielt underlag, alldenstund
det är en alltigenom beroende funktion; förändringen kan lika litet

1 "Die reiche Vergangenheit, frågar Lotze, ist sie in der That gar nicht? ganz

ans dem Zusammenhange mit der Welt ausgebrochen und in keiner Weise für sie er-

halten? und die Weltgeschichte wäre nur der unendlich dünne ewie wechselnde Licht-

streif der Gegenwart, schwebend zwischen einem Dunkel der Vergangenheit, die abgethan
und gar Nichts mehr ist, und einem Dunkel der Zukunft, das auch Nichts ist?"
Metaphysik, S. 301.

5 Märk i samband härmed Schopenhauer, Die vierfache Wurzel d. Satzes vom
Grunde.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0569.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free