- Project Runeberg -  Kunskapslära /
571

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XIX. Empirisk transscendens. De psykologiska transscendenskategorierna - 1. Psykologisk transscendens - 2. Det psykologiska substansbegreppet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

571

Till frågan om det transscendent-psykiska hos individen:
Schubert-Soldern, Über Transscendenz, S. 76 ff. (kritik af den psykologiska
trans-scendensuppfattningen), Gründl.. S. 65 ff. Hartmann, Kategor., S. 511,
Zeitschr. f. Phil., Bd 108, S. 58: »mann kann sich wohl ein
Intrasub-jektivs denken, das zugleich bewusstseinstransscendent ist». Yolkelt, Erf.
n. Denk., S. 531, Wartenberg, Probl. d. Wirk., S. 76, Anm.

I all korthet erinra vi om att individernas själslif eller de olika
psysiska individualiteterna äro transscendenta i förhållande till
hvarandra. Den ena människan kan visserligen icke betvifla den andras
psykicitet, men någon omedelbar uppfattning af det transindividuella
psykiska, lifvet kan individen icke äga. Allt beror här på ett
slutande tillbaka från vissa omedelbart gifna intyg, t. ex. vissa
iakttagbara rörelser, och en supplerande uppfattning i analogi med
det egna själslifvet som grundtyp. Men denna procedur är just ett
uttryck för de individuella själslifvens transscendens i förhållande
till hvarandra.

Slutligen ett kort framhållande af, att själslifvet existerar så
att säga nedåt i en utsträckning, som icke når sin gräns förr än
det återförts till den organiska världens yttersta
sammansättningsdelar, hvilka icke äro några andra än den s. k. liflösa materiens,
nämligen de materiella substanselementen (atomerna) ’. Då de rent
fysiskt fattade atomerna och atomkomplexerna dock icke kunna
tänkas producera psykiskt lif, och det dualistiska uppfattningssätt,
enligt hvilket kropp och själ äro tvänne skilda realiteter i blott
tillfällig förbindelse med hvarandra, synes omöjligt att upprätthålla,
så återstår från empirisk ståndpunkt ingen annan hypotes än den,
att själfva det materiella substanselementet eller, rättare, är förbundet
med en ursprunglig psykisk bestämdhet — Psyke i sin outvecklade
urform. Och att detta själslif, som följaktligen utgör allt annat själslifs
yttersta grund och utgångspunkt, är af alltigenom transscendent
natur, framgår däraf, att teorien om detsamma tillhör dessa
spekulativa antaganden, som aldrig kunna omedelbart verifieras, utan
förblifva, om vi så få uttrycka oss, permanent hypotetiska hypoteser.

Den objektiva giltigheten af hela denna psykologiska
transscen-densuppfattning framgår af en föregående tankeutveckling (s. 346).

2.) Det psykologiska substansbegreppet.

Då det omedelbart gifna själslifvet icke sammanfaller med
själslifvet i dess helhet är det först det i erfarenheten framträdande

1 s. 344.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:12:43 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0587.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free