- Project Runeberg -  Kunskapslära /
580

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XIX. Empirisk transscendens. De psykologiska transscendenskategorierna - 2. Det psykologiska substansbegreppet - 3. Mångfald

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

580

enhetligt subjekt, hvilket icke sammanfaller med det faktiskt gifna
medvetandet och dess innehåll, men väl möjliggör och betingar
detta. Det psykiskt transscendenta äger äfven bestämningar i öfrigt,
som ej kunna konstateras genom någon blott och bar
erfarenhetsuppfattning. Vi hafva ernått detta resultat genom att i kraft af det
tanketvång, som den tillräckliga grundens lag utöfvar på tänkandet,
reflektera på förutsättningarna för det faktiskt gifna själslifvet och
dess sammanhang; därefter hafva vi konstruerat dessa
förutsättningar i enlighet med erfarenhetens anvisningar; slutligen hafva vi
sökt att logiskt determinera det så vunna substansbegreppet.

3.) Mångfald.

Inom det inre erfarenhetsområdet framträder mångfalden
närmast som ett inbegrepp af föreställningar, dels simultant, dels
successivt anordnade. Men denna mångfald jämte vissa andra inre
fakta, som röja en mångfaldig bestämdhet, hänvisa på en reell
enhet, den transscendentala apperceptionen, hvilken bildar deras
substantiella subjekt.

Den individuella substansen hänvisar emellertid i sin ordning på
en mångfald andra psykiska substanser, ty det individuella jaget kan
af flere anledningar omöjligen anse sig vara en rent solipsistisk
princip. Huru individen förvärfvar denna oupphäfbara åsigt, att han
tillika med andra psykiska individer ingår i en andlig mångfald och
to-talitet, behöfver här ingen vidlyftig utredning. Ett eller annat
analogislut drifver honom att antaga tillvaron af andra och kongeniala
mänskliga subjekt. Omöjligheten att uppdraga en fix gräns mellan de
mänskliga psykofysiska organismerna och särskildt djurorganismerna
tvingar honom sedan att utvidga själslifvets sfär utöfver det
mänskliga området. Slutligen är det ett faktum, att en öfverindividuell
sam-lifs- och samhällsordning och ett idéernas lif existera, hvilket är
liktydigt med en själslifvets och det andliga lifvets öfverhufvud
utvidgning i motsatt riktning eller så att säga uppåt. Alltnog, mångfald är
en kategori, hvilken afgjordt är tillämplig äfven inom det psykiska och
andliga området och därvid icke blott inom dettas rena
erfarenhetssfär, utan den äger jämväl en transscendent användning. Så är den
ena individens själslif transscendent i förhållande till den andras1.

Då vi ytterst måste tänka oss det individuella själslifvet
under den substantiella enhetens grundform, så blir det närmaste
transscendenta spörsmålet rörande mångfaldens förhållande till de
psykiska substanserna, huru omfattande eller extensiv denna sub-

1 S. 353.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0596.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free