- Project Runeberg -  Kunskapslära /
592

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XIX. Empirisk transscendens. De psykologiska transscendenskategorierna - 4. Psykiskt realsammanhang och psykisk kausalitet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

592

Man kunde därför vara frestad att här använda uttrycket
språkkausalitet. Denna är alltså af en dylik kombinerad natur. Med
hänsyn till sin yttre sida är språket en fysiologisk (och äfven fysiskt
betingad) företeelse, understäld den mekaniska kausalitetens ordning.
Men det är ock, fullständigare uppfattadt, ett psykofysiskt helt och
i egenskap häraf bestämdt af en motsvarande psykofysisk kausalitet.
Slutligen har det jämväl en rent psykisk sida, det inre föreställnings-,
känslo- eller viljeinnehåll, hvars sinliga uttryck språkljudet,
bokstafven, siffran o. s. v. äro, och detta innehåll gifver just den
psyko-fysiska kausaliteten inom förevarande område dess karaktäristiska
bibestämmelse, dess specifikt psykiska "index". Språktecknen måste
i enlighet härmed tydas och förstås, och denna procedur med
sin egendomliga apperceptionskausalitet är af psykisk natur1.
Den psykofysiska kausaliteten tänkt som ett förhållande inom den
objektiva andliga världen förbinder alltså närmast de psykiska
individerna med hvarandra till inbördes andligt utbyte. Hela detta
betraktelsesätt uppbäres, som framhållet, af förutsättningen, att ingen
direkt psykisk kausalitet2 är möjlig mellan de psykiska subjekten,
utan hvarje deras växelförhållande är betingadt och förmedladt af
materiella förutsättningar — liksom individen inom sin egen sfär
icke är ren ande, utan ett psykofysiskt individuum.

Denna kombinerade fysiska, psykofysiska och rent psykiska
kausalitetsordning är äfven den, som till sist uppbär sammanhanget
inom det andliga lifvets sfär i dess helhet ("den objektiva anden").
(S. 456).

Dennas innehåll må för korthetens skull sägas utgöras af alla de
lägre och högre idéer, hvilka under den historiska utvecklingens gång
framkommit och uppbevarats i egenskap af lifsregulativ, som varit eller
äro af betydelse för den andliga utvecklingen inom vare sig partiella
områden eller i det hela. Begreppet idé får dock här icke tagas i så
snäf (intellektuell) bemärkelse att det utesluter det innehåll, som utgöres

1 Bei der Bede oder Schrift, yttrar Paulsen, Einl., S. 400, vergessen wir schliesslich
Überhaupt, dass wir es mit Symbolen zu thun haben, wir meinen unmittelbar
Gedanken zu hören oder zu lesen; wir müssen uns erst darauf besinnen, dass alles,
was von aussen zu uns kommt, nichts als Lufterschütterungen sind, die von einem
Körper durch einen eigenthümlichen Mechanismus, den Stimmapparat, hervorgebracht
werden. Und ebenso besteht alles, was ein Buch unserer "Wahrnehmung darbietet,
lediglich in kleinen Anhäufungen von Druckerschwärze auf weissem Papier; Gedanken
stecken so wenig zwischen den Blättern eines Buches, wie sie durch die Luft
herüberschwirren zu unserem Ohr; die Gedanken erzeugt der Leser oder Hörer durch
Interpretation jener an sich gar nicht gedankenhaften Vorgänge."

2 eller, som sagdt, ingen psyhopsyhish sådan, jfr s. 518 samt Wentscher, Kausalität,
S. 81 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0608.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free