- Project Runeberg -  Kunskapslära /
593

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XIX. Empirisk transscendens. De psykologiska transscendenskategorierna - 4. Psykiskt realsammanhang och psykisk kausalitet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

593

af de praktiska lifs- och kulturidéerna. Så kan idén om ett
samhälles ändamålsenliga organisation i det hela eller något specielt,
t. ex. socialekonomiskt, hänseende vara en väl så egentlig idé, som
den rent teoretiska tanken att det psykofysiska universum bildar en
enda totalitet. Ytterst kommer äfven inom denna den objektiva andens
sfär en fysisk-psykisk kausalitetsordning att uppbära det
komplicerade sammanhanget.

Det lefvande samhället kan visserligen sägas äga sin
egendomliga samhällskausalitet eller, kanske bättre, vara uuderstäld en
invecklad sociologisk kausalitetsordning, men uppenbart är att
detta begrepp egentligen är ett sammanfattande kollektivbegrepp, som
hänvisar på en mångfald mer eller mindre elementära
kausalför-lopp, hvilkas totalitet eller ensemble först blir det samfälda sociala
orsakssammanhanget. Så är t. ex. den rätt, som råder i visst
samhälle, icke en rent ideell makt (annat än i abstraktionen), utan ett
innehåll inkorporeradt i ett eller annat materielt substrat, t. ex. en
lagbok, och lika litet som individerna kunna meddela sig med
hvarandra utan förmedling af en bestämd psykofysisk ordning kunna
samhällets lagar, institutioner och hela "anda" göras aktuella för
dess medlemmar utan kausala förutsättningar och hjälpmedel
af fysisk, psykofysisk och psykisk natur. Samhällskausaliteten är
alltså ett af elementära kausala förhållande sammansatt helt. Och
den, som i grunden kunde genomskåda det samhälleliga
orsakssammanhanget, skulle få en inblick i ett dessa elementära kausala
faktorers växelspel, som skulle erbjuda ej få analogier med det yttre
skeendets mekaniska växelvärkan, något så mycket mindre
underligt, som kausalitetskategorien, den må användas här eller där,
ytterst intet annat är än en och samma tankeprincips tillämpning på
värklighetens materiella och andliga skeende.

Det motsvarande gäller om den öfverindividuella, ja i viss
mening öfversociala andliga kultur, som äger sitt innehåll i det
mänsklighetens idésystem, som vi kunna kalla de universella
kulturidéernas system1.

Det senare skall ju icke blott bevaras som ett mänsklighetens
gemensamma arf, utan ock förses med nytt och allt mer rationelt
innehåll. Och det skall icke föra en rent opersonlig idétillvaro, utan
tillegnas af och bli egendom hos de personliga väsendena, hvilka
bilda kulturens i eminent mening lefvande element och bärare.
Men kulturinnehållet kan hvarken riktas med nya insatser, ej häller
återvärka på oss personliga individualiteter utan förmedling af

1 Jfr s. 456 samt förf:s skrift Kulturidealism, s. 42 ff.

Vannérus, Kunskapslära.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:41:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kunskap/0609.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free