- Project Runeberg -  Kunskapslära /
601

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XIX. Empirisk transscendens. De psykologiska transscendenskategorierna - 5. Helhet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

601

däst det icke förglömmes att den senare egentligen är en
abstraktion och att den icke ligger "bakom" själslifvet själft, utan är detta
i dess reella enhet. Utan tanken om ett dylikt den andliga
världens beroende af den materiella skulle allt hvad vi önska få
förklarad hos det andliga lifvet med tillhjälp af transsubjektiva
förutsättningar framstå som ett hvarje närmare kunskaplig utredning
trotsande mysterium. Det andliga kan icke tänkas existera som en
totalitet för sig, liksom på sidan af den materiella värkligheten, utan
det kräfver fastmer den senare såsom ett system af förutsättningar.
Och detta beroende måste för tanken genomföras därhän, att det
andliga lifvet förutsättes vinna om ock ej existens, så dock
aktualitet först genom att inkorporeras i ett motsvarande materielt
(organiskt) substrat. Men under sådana förhållanden hänvisar det andliga ur
realsammanhangets synpunkt utöfver sitt eget hela icke blott därför
att det sambestår med den materiella värkligheten, utan äfven och
framför allt emedan det beror af denna. Detta beroende är i själfva
värket så väsentligt och omfattande, att hela den aktuella psykiska
och andliga värkligheten, sådan vi öfverhufvud känna den, ter sig som
en utvecklingsmanifestation af den materiella (och, fullare angifvet,
den psykofysiska) världsordningen. Det eller det bestämda andliga
inbegreppet eller sammanhangetutgör en funktion af ett motsvarande
materielt substrats speciella anordning och sammansättning. Det
andliga blir då ett blott fragment af värklighetens totala hela.
Det motsvarande kan nu visserligen påstås äfven om det materiella, så
att först i förening bilda för oss dessa båda delområden den totala
värkligheten. Men denna samordning innebär (teoretiskt) så till vida
en viss öfverordning. att det materiella, som framhållet, betingar
det andliga lifvets aktualitet och följaktligen ur grund- och
följdsam-manhangets synpunkt framstår som det öfverordnade. Det andliga
däremot betingar icke alls det materiella, utan endast fullständigar
det, hvarför det förra är tänkbart som ett rent mekaniskt system.
Att det dock i värkligheten icke bildar en dylik själ- och andelös
mekanism är faktiskt, men denna omständighet förändrar icke saken.
Alltså: det andliga utgör ur förevarande synpunkt icke ett inom
sig slutet helt, utan öfvervisar på den materiella värkligheten, af
hvilken det i högsta grad är beroende.

Strängt taget hänvisar det andliga äfven ur väsendets synpunkt
på ett komplement. Begreppet väsen är dock icke någon empirisk
kategori, utan bildar det i egentlig mening metafysiska
grundbegreppet. Ytterst kunna vi icke undgå att tänka att värkligheten
innehåller ett visst väsen — jfr kap. XXI. Huruvida detta är
kun-skapligt åtkomligt eller icke lemna vi emellertid här osagdt. Visst

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0617.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free