- Project Runeberg -  Kunskapslära /
622

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XXI. Metafysisk transscendens. Kategorien väsen - Väsensbegreppet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

622

låta substansbegreppet vara en empirisk kategori; väsen och ting i
sig däremot sammanföras lämpligast till en grupp och betraktas
som metafysiska kategorier. Substans blir i enlighet härmed i
främsta rummet ett hjälpbegrepp af utpräglad formell natur, som
tänkandet bildar vid den logiska bearbetningen af erfarenheten för
att göra denna och särskildt erfarenhetsvärldens egenskap att vara
en osjälfständig och betingad realitet begriplig eller, med andra
ord, för att kunna åstadkomma den förklaring af den gifna
värkligheten, som representerar det empiriska tänkandets
hufvudsträf-van. Substansen samt dess förut utvecklade bestämningar bilda
just den transscendenta expressionen för denna logiskt och
metodolo-giskt nödvändiga förarbetning. Och substansbegreppets formalism
har sin grund däri, att den gifna yttre värkligheten vinner sin
relativa förklaring redan genom tanken om en substansernas
existens, mångfald och växelbestämdhet, förhållanden af afgjordt
formell natur. Äfven den inre erfarenheten öfvervisar närmast på
en formell (psykisk) enhet och ett beroende af ett transsubjektivt
organiskt substrat.

Nu kunde det visserligen tyckas att intet skulle hindra en
omedelbar fortgång till frågan om de ponera.de substansernas väsen.
Men blefve därmed det filosofiska väsensbegreppet insatt i sitt rätta
sammanhang?

Ä denna invecklade fråga kan enligt vår uppfattning svaras
både nej och ja. Nej, emedan väsenskategorien egentligen är ett
uttryck för en annan tankefordran än den, som framföder
substansbegreppet. Det senare är, som anfördt, en expression för tänkandets
logiska bearbetning af erfarenhetens innehåll och afser i främsta rummet
att förklara vissa den gifna värklighetens förhållanden. Uppenbart är
att substansbegreppet då icke kan komma att innehålla andra
bestämningar än de, som den omedelbara erfarenheten och det logiska
tänkandet i förening mäkta åstadkomma. Substansen framstår alltså
som en af den mänskliga kunskapsförmågans empirisk-logiska
resurser genomgående betingad produkt. Detta röjer sig ock däri att
substanskategorien icke blott innehåller flere problematiska moment, utan
äfven lider af den ensidighet, som består i att den endast innehåller
sådana bestämningar, som kunna förmedlas af vår mänskliga
erfarenhet och logik. Men att den transscendenta värkligheten kommer
till fullständigt uttryck och låter sig representeras i sin helhet i
den mänskliga empirisk-logiska intelligensen är knapt antagligt. I
enlighet härmed måste en ej ringa kunskapsteoretisk betydelse
tillmätas Spinozas tanke att det absoluta har "oändligt många
attribut". Jämväl är att erinra om substansbegreppets relativitet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0638.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free