- Project Runeberg -  Kunskapslära /
628

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XXI. Metafysisk transscendens. Kategorien väsen - Materialism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

628

ställningar, rummet föreställes omedelbart, alltså är det en
föreställning 1.

Rummets subjektivitet i egenskap af en rumsåskådning drager
med sig dess exklusiva subjektivitet. Eller för att uttrycka
förhållandet med kantisk terminologi: af rummets aprioritet följer dess
transscendentala idealitet. Motsatsen mellan medvetandet och dess
föreställningar samt den transscendenta realiteten och dess
grundformer är nämligen så radikal, att den synes alldeles omöjliggöra
antagandet af en kongruens mellan det inre åskådningsrummet
och någon af den transscendenta objektivitetens former.

Antingen skulle denna kongruens vara ett rent tillfällighetens
värk eller ock en följd af objektivitetens på ett eller annat sätt
åvägabragta invärkan å det förnimmande subjektet. Det förra
alternativet lemna vi emellertid ur räkningen såsom stående på gränsen
till det omöjliga. Det senare besitter däremot onekligen en viss
rimlighet. Det är mycket väl antagligt att objektiviteten är af någon
rumbildande betydelse — något som i själfva värket förutsättes af
alla genetiska rumsteorier —, men näppeligen i den meningen, att
den insätter i medvetandena en med sig kongruent rumbild, utan
så, att den i egenskap af ett tvång nödgar medvetandet att
reagera med en specifik medvetenhetsfunktion, nämligen just
rumsåskådningen2, på grund hvaraf den senare dock icke kommer att
förhålla sig till ett förment objektivt rum som kopian till dess
original, utan som de i förhållande till hvarandra olika leden i ett
skeende, hvilket liksom sträcker sig genom skilda värklighetssfärer, här
en transsubjektiv och en subjektiv. Det är därför rimligare att sluta
på följande sätt: emedan rummet är en medvetenhetsfunktion, så
är det icke af objektiv natur, än så: därför att rummet är en
medvetenhetsfunktion är det äfven af objektiv natur. Rummets
subjektivitet förhindrar dock icke att det kan vara af transsubjektiv
betydelse i den meningen att de faktiskt gifna rumsförhållandena låta
en sluta till vissa, låt vara helt allmänna egenskaper hos den
trans-subjektiva värkligheten3.

Det får vidare anses otvifvelaktigt, att "sinnevärlden" i sin
omedelbarhet är af en utpräglad subjektiv bestämdhet. Färger, ljud,
lukter o. s. v. äro ju sensationer, resp. syntetiserade
sensationskomplexer. En karaktäristisk egenskap hos sinnevärldens föremål

1 Några argument för den gifna värklighetens i det hela subjektivitet äro anförda
förf:s Filosofiska konturer, e. 142 o. f. Jfr förevar, arbete s. 374 ff.

2 Jfr Vid studiet af Wundta psykologi, s. 91 o. f.

8 S. 390.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:12:43 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0644.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free