- Project Runeberg -  Kunskapslära /
650

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XXI. Metafysisk transscendens. Kategorien väsen - Monism och pluralism - Innehållsmetafysik - Formalmetafysik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

650

ning är omöjlig och så tillvida äfven metafysik i full och högsta
bemärkelse. Att utbilda ett system af hypotetiska formella begrepp
med erfarenbetens data som konstruktionsmaterial är däremot
möjligt. Och denna möjlighet är icke minst de empiriska
vetenskapernas lifgifvande princip.

En speciell kunskapsteoretisk pröfning af föregående agnostiska
resultat anse vi obehöflig, då inga positiva bestämningar predicerats
om värkligheten.

*



Vår hittills värkstälda undersökning af väsenskategorien har
ledts af hufvudfrågan: hvad är värklighetens grundväsen? Frågan
hör till dem, som måste framställas, utan att kunna nöjaktigt
besvaras.

Nu hafva vi dock att äfven beakta en annan sida af saken,
nämligen icke väsendets kvalitativa bestämdhet, utan dess
formal-bestämningar.

Väsendet framstår ur kvalitativ synpunkt som en obekant
realitet.

Likväl bör i samband härmed en omständighet observeras, som
värkligen till en viss grad möjliggör ett slags kvalitativ
innehållsmetafysik — contra formahnetafysik, se nedan, — ehuru visserligen af
särskildt slag och mycket begränsadt omfång. Betänker man att de
olika mänskliga individernas själslif eller deras "jag" äro
transscendenta i förhållande till hvarandra och vidare, att en viss
kunskap om dessa på grundvalen af en analogi med det egna jaget
icke är utesluten, så öppnar sig onekligen ett metafysiskt
perspektiv. Här kommer det s. 122 citerade Empedokles-yttrandet åter
till användning.

Om spiritualistisk innehålls-metafysik per analogiam: Ueberweg,
Logik, S. 107—111, Paulsen, Einl., S. 402, Seydel, Schlüssel, S. 98,100,
Wundt, Logik I, S. 557, 630, System, S. 407, 424, Dilthey, Einl., S.
505 (kritik), Dürr, Grenzen, S. 65 fif.

Pfincipielt omöjlig är icke en dylik metafysisk analogikunskap
— så mycket mindre som de olika individerna ju kunna meddela
hvarandra hvad de tänka, känna och vilja —, men visserligen är
det icke ett transscendent grundväsen som härvid kan koncipieras,
utan endast en betingad psykisk modus, dock sådan denna är i
sitt transscendenta ’an-sich’. Huru mänskligt lifsvigtig denna på
samma gång psykologiska och metafysiska anologikunskap är, tager
man sig dock icke långt med densamma (s. 247, 637). Men att
en form af innehållsmetafysik är möjlig inom denna begränsade sfär,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0666.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free