- Project Runeberg -  Kunskapslära /
653

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XXI. Metafysisk transscendens. Kategorien väsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

653

är det minimala innehåll lätt att angifva, hvilket främst förlänar
metafysiken dess existensberättigande. Det kan sammanfattas i det
abstrakta formsystem, som bildas af de rena tankekategorier, hvilka
hänföra sig till den transscendenta värkligheten. I sin högsta och
ideala bemärkelse, nämligen som den på samma gång adekvata,
konkreta och otvifvelaktigt vissa vetenskapen oin värklighetens
väsen, är metafysik alltså icke möjlig. I denna betydelse är den
en vetenskap blott i idén. Dock blir den i någon mån möjlig äfven
i realiteten, nämligen som den systematiska sammanfattningen af
värklighetens allmännaste formella attribut. Tänkandet äger för
såvidt en viss transscendent kapacitet, låt vara att det ej mäktar höja
kunskapen om det transfenomenella till ett öfver alla tvifvel höjdt
vetande och än mindre vidga deu till hel och full kongruens med
värklighetens för oss oändligt omfattande och innehållsrika hela. Genom
att utgöra ett dylikt styckevärk kommer metafysiken visserligen i
en prekär mellanställning, hvilken dock ej är så förtviflad, att den
goda viljan icke kan upprätthålla den. A ena sidan och så att säga
uppåt begränsar den sig mot sitt ideal: det till form,
innehållsrikedom och adekvathet fullkomliga vetandet; å andra eller nedåt
berör den sig med det empiriska vetenskapssystemet. Och lika
omöjligt som det är att realisera idealet, lika nödvändigt blir det
för metafysiken att ställa sig i en mångsidig rapport ined detta
empiriska system. Dess uppgift kan dock icke vara att rent af gå
öfver i empirisk vetenskap som höjden i djupet och icke häller att
"fullständiga sig" genom ett allt ymnigare upptagande af empiriskt
innehåll. Är metafysiken i någon mån möjlig som vetenskap, kan
dess kall icke vara att låta sig öfverflödiggöras eller omstöpas, utan
fastmer att häfda sig som det specifika tänkande, som
fasthållandet af den för metafysiken egendomliga hufvuduppgiften
kräfver. Men denna uppgift, förvärkligandet af den formella
sanningen om det transscendenta, utesluter icke att metafysiken kan
betjäna sig af det empiriska vetenskapssystemet som ett
komplement, hvilket möjliggör en mera konkret utprägling af de
metafysiska abstraktionerna. Här inträder alltså ett föråskådligande och
försinligande af det rena metafysiska tankeinnehållet; det blir ett
slags teoretisk symbolik. Så är det intet som hindrar att
begreppet väsen tänkt i sin rena begreppsenlighet kan taga konkretare
form i det empiriska begreppet substans, resp. substanselement och
till sist föråskådliga sig i föreställningen atom. Mångfald kan på
motsvarande sätt bli en punktmängd, förändring och sammanhang
en mekanisk eller energetisk process, resp. ett psykiskt skeende,
o. s. v. Alltnog: det existerar ett hyperabstrakt tankesystem af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0669.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free