Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om Kunskapen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
föregående, så synes, att sedan idéen om ett
tänkande väsen uppkommit för medvetandet, det
första problem, som af denna idé följde, var att
finna grunden och ursprunget till
sjelfmedvetandets bestämningar eller deras objektivitet.
Härvid kunde nu bestämningarna eller
förnimmelserna antingen betraktas såom producerade uti
eller tillförda jaget, hvilket i sig sjelft då vore
fullkomligt tomt och abstract, eller också kunde
de fattas såsom i anseende till formen hörande
till jaget, men i anseende till innehållet
beroende på något annat och utom jaget, eller också
såsom både formelt och materielt liggande i
jaget eller tänkandet samt hörande till dess
nödvändiga natur. Då man utgick från första
alternativet eller från antagandet af ett
ursprungligen tomt tänkande och förnimmelserna såsom
producerade, så gafs det tre sätt, hvarpå ett
sådant förhållande kunde tänkas. Källan, hvarur
tänkandet fick sitt innehåll, kunde vara Gud, de
yttre tingen eller jaget sjelft. I det föregående
har visats, att intet af dessa tre sätt är
tänkbart, och deraf följer, att sjelfva förutsättningen
af en produktion är otänkbar och omöjlig.
Tänkandet eller jaget måste derföre fattas såsom en
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>