- Project Runeberg -  Kunstkammeret. Dets stiftelse og ældste historie /
64

(1897) [MARC] [MARC] Author: H. C. Bering Liisberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

64 KUNSTKAMMERET

Afdøde Professor Panum henfører det ved en Overleverings- eller
Hukommelsesfejl til Thomas Bartholin. Men at det er det samme,
som i Kunstkammerkataloget af 169(5 (Musæum Regium) anføres
som forfærdiget af Gvntelberg til Frederik d. Ill’s Kunstkammer,
ses baade af det gamle Kunstkammermærke og af Verset, der
endnu læses paa Overkanten af Skabet. Bogstaverne ere udskaarne
i Elfenben og fæstede paaa den sorte Ibenholtsflade. Det skyldes
Thomas Bartholins elegante Pen og lyder saaledes:

Årtis cerne decus, naturam sperne cadentem,
Haec eineres, nexus corporis illa locat.
Huie animam si fata darent, si niunera sensus,
Sptendidius toto jam foret Orbe nihit.
Si tanta in nostro superesset gloria busto
Qvilibet exearnes vellet habere pedes.

(Erkend Konstens Ophøjethed, ringeagt Naturens Forkrænkelighed: medens
denne forvandler Legemet til Aske, viser hin, hvorledes del er sammenføjet.
Fik det af Skæbnen Liv og Aande, saa vei som Sansningens Gave, saa vilde
der straks intet herligere gives paa den ganske Jord. Havde vi endnu i vor
Grav saa stor en Herlighed, da vilde hver og en ønske, at han ikke havde
Kød paa sine Ben.)

Skelettet holdt i gamle Dage Dødens Symboler, Leen og
Timeglasset i Hænderne, men de ere gaaede tabt i Tidens Lob.

Af samme snilrige Kunstner, om hvem der senere vil blive
Tale, fandtes yderligere et menneskeligt Øje, saa kunstig udskaaret
i Elfenben, at alle dets naturlige Hinder vare at se.

En udmærket Mand til at tjene sine Samlerinteresser havde
Frederik 111 i sin Gesandt hos Generalstaterne, Peder Charisius.
Han var selv en ivrig Samler og havde, inden han gik ind i
Diplomatiet, studeret Medicin, hvad der jo kun kunde udvikle ham
som videnskabelig Samler. Hans Navn er nøje knyttet til
Kunstkammerets Historie, ikke klot paa Grund af de Indkøb, som han
foretog for Kongen — vi have desværre nu kun et enkelt
Regnskab over dem — men særlig fordi han senere overlod Christian
V. hele sin rige og sjældne Samling.

Det opbevarede Regnskab over Genstande, afsendte fra
Charisius til Kongen d. 6. Iuli 1656, afgiver et godt Vidnesbyrd om
den Mangfoldighed af Genstande, som en Samler kunde erhverve
i Holland:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:42:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kunstkamme/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free